Hairia’an, Nur Hazirah and Dzainudin, Masayu (2020) PENGAJARAN DAN PEMUDAHCARAAN DALAM TALIAN SEMASA PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan (Special Issue), Vol 9,. pp. 18-28. ISSN ISSN 2289-3032 / eISSN 2550-178X
![]() |
PDF
Download (310kB) |
Abstract
Sepanjang pandemik Covid-19, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) memberi kesan kepada pusat pendidik awal kanak-kanak. Pada tempoh PKP kaedah pengajaran dan pembelajaran secara dalam taliantelahdilaksanakan bagi memastikan kanak-kanak dapat mengikuti dan melakukan aktiviti PdP mereka semasa di rumah. Pendidik juga menggunakan beberapa aplikasi dalam talian sebagai kaedah PdP bagi menggantikan kaedah PdP secara bersemuka. Tujuan kajian ini adalahuntuk mengkaji tahap penggunaan aplikasi dalam talian yang digunakan oleh pendidik awal kanak-kanak sebagai kaedah PdP dalam tempoh PKP. Reka bentuk kajian tinjaun dilakukan yang melibatkan 74 responden yang terdiri daripada pendidik awal kanak-kanak di sekitar negeri Johor. Borang soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian bagi mengkaji dan mengukur tahap penggnaan aplikasi dalam talian oleh responden. Data yang diperolehi dianalisis secara deskriptif statistik menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 23 untuk mendapatkan taburan kekerapan, peratusan dan min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap penggunaan aplikasi dalam talian oleh pendidik awal kanak-kanak berada pada tahap yang memuaskan, terutamanya dalam menggunakan aplikasi WhatsAppsebagai kaedah penyampaian PdP yang efektif dalam tempoh pelaksanaan PKP. Kata kunci:Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), pengajaran dan pembelajarandalamtalian, pendidikan awal kanak-kanak
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Pusat Dokumentasi & Sumber Pendidikan > Jabatan Penerbitan & Dokumentasi |
Depositing User: | pdsp 2 |
Date Deposited: | 04 Aug 2022 00:13 |
Last Modified: | 04 Aug 2022 00:13 |
URI: | http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/1210 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |