IAB Institutional Repository

INTEGRASI PENDEKATAN 'BALANCED SCORECARD' DALAM MODEL PERANCANGAN STRATEGIK PROGRAM MEMPERKASAKAN SEKOLAH KEBANGSAAN.

Muhamad Bustaman , Abdul Manaf (2006) INTEGRASI PENDEKATAN 'BALANCED SCORECARD' DALAM MODEL PERANCANGAN STRATEGIK PROGRAM MEMPERKASAKAN SEKOLAH KEBANGSAAN. Prosiding Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-13 2006. pp. 127-137. ISSN 983-9479-17-2

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (494kB) | Preview

Abstract

Kerajaan Malaysia telah menyarankan semua agensinya melaksanakan pengukuran prestasi strategi-strateginya sekurang-kurangnya sekali setiap suku tahun (Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam Bilangan 2. 2005). Pelaksanaan pengukuran prestasi adalah merupakan salah satu dari usaha kerajaan untuk meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan. Semua sekolah yang terpilih dalam Program Memperkasakan Sekolah Kebangsaan telah diberi latihan bagaimana untuk merancang secara strategik pembangunan sekolah mereka. Sistem pengukuran dan penilaian prestasi strategi atau Key Performance Indicators (KPI) telah diberi penekanan dalam formulasi dan implementasi pelan strategik sekolah. Sebagai satu usaha perkembangan ilmu dan penambahbaikan kepada pendekatan asas yang telah diberikan, kertas kerja ini mencadangkan pendekatan terkini serta paling popular digunakan oleh organisasi berasaskan keuntungan atau pemiagaan bagi mengawal dan menyelia prestasi pelaksanaan strategi secara berkesan iaitu Balanced Scorecard (BS) dan melihat bagaimana ia boleh diintegrasikan dalam Model Perancangan Strategik memperkasakan sekolah kebangsaan. Pendekatan pengukuran prestasi strategi BS untuk organisasi awam yang diperkenalkan oleh Balanced Scorecard Collaborative Pty Limited yang di asaskan Kaplan dan Norton digunakan sebagai kerangka utama kertas kerja ini. Oleh kerana fokus utama kertas ini sebagai pengenalan kepada BS, maka perbincangan lebih berfokus kepada 4 Perspektif BS, faedah pelaksanaan, langkah-langkah untuk implementasi AS di organisasi pendidikan khususnya sekolah dan cabaran untuk implementasi AS secara berkesan di organisasi pendidikan awam.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Balanced Scorecard, BS, model perancangan strategik,program memperkasakan sekolah kebangsaan
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Lib 1
Date Deposited: 20 Jun 2013 07:14
Last Modified: 20 Jun 2013 07:14
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/176

Actions (login required)

View Item View Item