Rusitah, Abu Hassan
(1999)
KECERDASAN EMOSI (EQ) GURU-GURU DI SEKOLAH BESTARI DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TELOR DATUK, BANTING, SELANGOR: SATU KAJIAN KES.
Masters thesis, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kemahiran EQ ( Kecerdasan Emosi ) seseorang guru. Kajian ini dilakukan di sebuah Sekolah Bestari iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Datuk, Banting, Kuala Langat, Selangor. Seramai 30 orang guru dari sekolah tersebut telah dipilih sebagai responden kajian. Soalselidik urus sendiri telah dipilih sebagai kaedah pengumpulan data. Statistik deskriptif dan kajian korelasi telah digunakan. Analisis data dibuat menggunakan perisian SPSS 7.0 for Windows. Hasil kajian mendapati guru perempuan berumur 30 tahun ke atas dan bersifat personaliti ekstrovert mempunyai kemahiran EQ yang tinggi Selain dari itu, didapati juga guru yang mempunyai sifat prihatin dan bermotivasi merupakan guru yang cekap mengurus bilik darjah. Dua domain kemahiran EQ tersebut rnembantu guru menguruskan bilik darjah dengan berkesan.
Item Type: |
Thesis
(Masters)
|
Uncontrolled Keywords: |
KECERDASAN EMOSI (EQ) GURU-GURU DI SEKOLAH BESTARI DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TELOR DATUK, BANTING, SELANGOR: SATU KAJIAN KES |
Subjects: |
L Education > L Education (General) |
Divisions: |
UNSPECIFIED |
Depositing User: |
pdsp 2
|
Date Deposited: |
04 Jun 2018 03:23 |
Last Modified: |
04 Jun 2018 03:23 |
URI: |
http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/735 |
Actions (login required)
 |
View Item |