Gulson Begum, Hj Khalid (2015) AMALAN TERBAIK PENGURUSAN DALAM KALANGAN PENTADBIR SEKOLAH RENDAH KURANG MURID, DI DAERAH TUARAN SABAH. UNSPECIFIED.
![]() |
PDF
Download (2MB) |
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk meneroka amalan pengurusan terbaik di sekolah rendah kurang murid yang telah menyumbang kepada peningkatan prestasi akademik di lokasi kajian. Berdasarkan kajian ini, satu garis panduan pengurusan di SKM telah dihasilkan dan boleh dijadikan panduan pengurusan pemimpin sekolah SKM. Kajian ini mempunyai reka bentuk kajian kes dengan melibatkan kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dekomen untuk mendapatkan data bagi memenuhi keperluan objektif kajian. Tiga buah sekolah rendah SKM di daerah Tuaran Sabah telah dikenalpasti sebagai sekolah yang berjaya meningkatkan prestasi akademik dan berada dalam band satu. Dapatan kajian menunjukkan pemimpin di sekolah telah berjaya meningkatkan prestasi akademik melalui pendekatan 'human ecological' yang memastikan fungsi pengurusan seperti merancang, mengelola, memimpin dan mengawal pengurusan organisasi dilaksanakan melalui amalan komunikasi, kerja sepasukan, berpengetahuan global, mengurus kendiri dan tindakan strategi berasaskan kemanusiaan.
Item Type: | Research Report |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | UNSPECIFIED |
Depositing User: | pdsp 2 |
Date Deposited: | 18 Jul 2018 07:17 |
Last Modified: | 18 Jul 2018 07:17 |
URI: | http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/778 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |