IAB Institutional Repository

PENILAIAN GURU TERHADAP TRET PENGETUA YANG DIINGINI

Lokman , Mohd Tahir and Rojiehah , Zakaria and Hamidon , A. Rahman (2009) PENILAIAN GURU TERHADAP TRET PENGETUA YANG DIINGINI. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 19 (01). pp. 1-22. ISSN 1511-4147

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (2MB) | Preview

Abstract

Penyelidikan ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti tret pengetua yang diingini oleh guru-guru. Secara khususnya, penyelidikan ini direkabentuk bagi menjawab empat objektif, kajian utama iaitu mengenal pasti tret pengetua yang diingini oleh guru; mengenal pasti keprihatinan pengetua terhadap soal kebajikan guru; mengenal pasti sama ada pengetua boleh dianggap sebagai pemotivasi dan role model kepada guru serta mengenal pasti sama ada pengetua boleh dianggap sebagai pembimbing kepada guru di sekolah. Responden penyelidikan ini terdiri daripada 149 orang guru dari lima jenis sekolah iaitu Sekolah Menengah Teknik, Sekolah Berasrama Penuh, Sekolah Menengah Bandar, Sekolah Menengah Luar Bandar dan Sekolah Menengah Agama Negeri. Hasil kajian mendapati bahawa pengetua dinilai sebagai pembimbing kepada guru, namun pengetua juga dinilai sebagai masih kurang prihatin terhadap kebajikan guru-guru.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: penilaian guru; tret; tret pengetua; kepimpinan
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: pdsp 2
Date Deposited: 11 Mar 2013 01:09
Last Modified: 11 Mar 2013 01:09
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/83

Actions (login required)

View Item View Item