IAB Institutional Repository

KERANGKA KOMPREHENSIF UNTUK PENAMBAHBAIKAN SEKOLAH BERKESAN: SATU KAJIAN EKSPLORATORI

Rusmini , Ku Ahmad (2007) KERANGKA KOMPREHENSIF UNTUK PENAMBAHBAIKAN SEKOLAH BERKESAN: SATU KAJIAN EKSPLORATORI. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 17 (01). pp. 17-32. ISSN 1511-4147

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (807kB) | Preview

Abstract

Artikel ini membincangkan pembentukan kerangka komprehensif penambahbaikan sekolah berkesan. Kerangka komprehensif ini dibentuk berdasarkan kepada teori-teori perancangan sinoptik, mekanisme pasaran, 'cybernetics' dan organisasi pembelajaran serta 'autopoiesis' dan analisis kajian-kajian kes keberkesanan sekolah di lapan buah negara kesatuan Eropah iaitu Belgium, England, Itali, Finland, Portugal, Greek, Belanda dan Sepanyol. Kerangka ini boleh digunapakai oleh pelaksana, penyelidik dan pembuat dasar. Kerangka ini memberikan gambaran kepada pelaksana mengenai keseluruhan faktor-faktor yang boleh membantu atau menghalang penambahbaikan sekolah.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: sekolah berkesan; kerangka komprehensif; cybernetics;perancangan sinoptik
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2361 Curriculum
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: pdsp 2
Date Deposited: 11 Mar 2013 01:02
Last Modified: 11 Mar 2013 01:02
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/87

Actions (login required)

View Item View Item