%0 Report %9 Other %A Hailan Salamun, %A Rahimah Hj. Ahmad, %A Zuraidah Abdullah, %A Rofishah Hj. Rashid, %A Universiti Malaysia Terengganu, %A Universiti Malaya, %A Universiti Malaya, %F iab_repo:1040 %T PENGUPAYAAN KEPEMIMPINAN GURU DI SEKOLAH %U http://eprints.iab.edu.my/v2/1040/ %X Artikel ini bertujuan membincangkan cadangan kerangka konsep kepimpinan Guru di sekolah yang merujuk kepada kepemimpinan rabbani. Keupayaan kepimpinan harus dibina agar guru- guru boleh membantu pengetua meningkatkan keberkesanan sekolah. Tiga dimensi dicadangkandalam proses membina keupayaan kepimpinan guru-guru, iaitu kemahiran memimpin, tingkat profesionalisme, dan tingkatkan iltizam kerja. Guru-guru yang memilki keupayaan memimpin bolehmemberikan kerjasama yang baik melaksanakan setiap aktiviti yang telah dirancang bagi mencapaimatlamat visi dan misi sekolah.