TY - JOUR TI - AMALAN PENGURUSAN SEKOLAH BERKESAN PENTADBIR SEKOLAH RENDAH AGAMA INTERGRASI NEGERI SELANGOR SP - 31 VL - 24 N2 - Kajian yang dilakukan secara tinjauan ini bertujuan untuk mengkaji tahap amalan pengurusan ciri-ciri sekolah berkesan dalam kalangan pentadbir di Sekolah Rendah Agama Integrasi (SRAI) di Negeri Selangor menurut perspektif guru. Seramai 175 orang guru dipilih sebagai sampel kajian melalui persampelan rawak mudah untuk melihat amalan pengurusan ciri-ciri sekolah berkesan dalam kalangan pentadbir melalui soal selidik sekolah berkesan. Analisis data secara deskriptif mendapati tahap amalan pengurusan ciri-ciri sekolah berkesan dalam kalangan pentadbir di SRAI adalah tinggi (nilai min = 3.72 dan sisihan piawai = 0.482) dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap amalan pengurusan ciri-ciri sekolah berkesan dalam kalangan pentadbir berdasarkan lokasi sekolah. Amalan pengurusan ciri-ciri sekolah berkesan di sekolah masa kini memerlukan pengukuhan dan penambahbaikan berterusan agar keberkesanan sekolah dapat dilestari serta dilonjakkan bagi merealisasikan matlamat pendidikan negara. PB - Institut Aminuddin Baki SN - 1511-4147 AV - public JF - Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan IS - 02 KW - amalan KW - pengurusan KW - sekolah berkesan KW - pentadbir sekolah KW - Sekolah Rendah Agama Integrasi A1 - Jamalullail , Abdul Wahab A1 - Nor?Azlin , Salamun @ Mohamed A1 - Ameer Hazim , Mustapa A1 - Fairous , Ismail A1 - Md Fuad , Md Rafik Y1 - 2012/12/01/ ID - iab_repo107 UR - http://eprints.iab.edu.my/v2/107/ EP - 43 ER -