eprintid: 107 rev_number: 9 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/01/07 datestamp: 2013-03-11 00:50:07 lastmod: 2013-03-11 00:50:07 status_changed: 2013-03-11 00:50:07 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: Jamalullail , Abdul Wahab creators_name: Nor’Azlin , Salamun @ Mohamed creators_name: Ameer Hazim , Mustapa creators_name: Fairous , Ismail creators_name: Md Fuad , Md Rafik corp_creators: Institut Aminuddin Baki title: AMALAN PENGURUSAN SEKOLAH BERKESAN PENTADBIR SEKOLAH RENDAH AGAMA INTERGRASI NEGERI SELANGOR ispublished: pub subjects: LB1501 full_text_status: public keywords: amalan, pengurusan, sekolah berkesan, pentadbir sekolah, Sekolah Rendah Agama Integrasi abstract: Kajian yang dilakukan secara tinjauan ini bertujuan untuk mengkaji tahap amalan pengurusan ciri-ciri sekolah berkesan dalam kalangan pentadbir di Sekolah Rendah Agama Integrasi (SRAI) di Negeri Selangor menurut perspektif guru. Seramai 175 orang guru dipilih sebagai sampel kajian melalui persampelan rawak mudah untuk melihat amalan pengurusan ciri-ciri sekolah berkesan dalam kalangan pentadbir melalui soal selidik sekolah berkesan. Analisis data secara deskriptif mendapati tahap amalan pengurusan ciri-ciri sekolah berkesan dalam kalangan pentadbir di SRAI adalah tinggi (nilai min = 3.72 dan sisihan piawai = 0.482) dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap amalan pengurusan ciri-ciri sekolah berkesan dalam kalangan pentadbir berdasarkan lokasi sekolah. Amalan pengurusan ciri-ciri sekolah berkesan di sekolah masa kini memerlukan pengukuhan dan penambahbaikan berterusan agar keberkesanan sekolah dapat dilestari serta dilonjakkan bagi merealisasikan matlamat pendidikan negara. date: 2012-12-01 date_type: published publication: Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan volume: 24 number: 02 publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 31-43 refereed: TRUE issn: 1511-4147 citation: Jamalullail , Abdul Wahab and Nor’Azlin , Salamun @ Mohamed and Ameer Hazim , Mustapa and Fairous , Ismail and Md Fuad , Md Rafik (2012) AMALAN PENGURUSAN SEKOLAH BERKESAN PENTADBIR SEKOLAH RENDAH AGAMA INTERGRASI NEGERI SELANGOR. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 24 (02). pp. 31-43. ISSN 1511-4147 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/107/1/AMALAN_PENGURUSAN_SEKOLAH_BERKESAN_PENTADBIR_SEKOLAH.pdf