?url_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Adc&rft.relation=http%3A%2F%2Feprints.iab.edu.my%2Fv2%2F1185%2F&rft.title=Penilaian+keberkesanan+pengajaran+sejarah+berasaskan+pencapaian+matlamat+pembelajaran%2C+kesediaan+belajar%2C+kefahaman+konsep+dan+pemikiran+sejarah&rft.creator=Ayudin%2C+Ahmad+Rafaai&rft.subject=L+Education+(General)&rft.description=Kajian+ini+bertujuan+menilai+keberkesanan+pengajaran+Sejarah+sebagai+satu+program+berdasarkan+model+Penilaian+CIPP+melibatkan+tiga+dimensi+iaitu+input%2C+proses+dan+produk.+Tinjauan+dibuat+dengan+mengenal+pasti+tahap+keberkesanan%3B+perbezaan+yang+wujud+berdasarkan+pemboleh+ubah+bebas+iaitu+jantina%2C+etnik+dan+pengalaman+mengajar%3B+hubungan+antara+konstruk+dan+sumbangan+konstruk+latihan+guru+terhadap+proses.+Hubungan+juga+ditinjau+antara+konstruk+proses+terhadap+produk+pembelajaran.+Penilaian+terhadap+program+latihan+guru+yang+merupakan+dimensi+input+melibatkan+kandungan+kursus%2C+kemudahan+kursus%2C+tenaga+pengajar+dan+kemahiran+menggunakan+medium+pengajaran.+Penilaian+dimensi+proses+pengajaran+melibatkan+kejelasan+pengajaran+dan+aktiviti+pembelajaran+manakala+penilaian+dimensi+produk+pembelajaran+melibatkan+pencapaian+matlamat+pembelajaran%2C+kesediaan+belajar%2C+kefahaman+konsep+dan+pemikiran+Sejarah.+Kajian+ini+melibatkan+382+orang+guru+dan+1000+orang+murid+yang+telah+dipilih+melalui+teknik+persampelan+bertujuan+(purposive+sampling)+dengan+merujuk+kepada+empat+zon+iaitu+Zon+Utara%2C+Zon+Selatan%2C+Zon+Tengah+dan+Zon+Timur.+Instrumen+soal+selidik+menggunakan+skala+Likert+lima+mata+digunakan+bagi+mengumpul+data+kajian+dengan+tambahan+Ujian+Kefahaman+Konsep+dan+Pemikiran+Sejarah+serta+protokol+temubual.+Secara+keseluruhannya%2C+perspektif+guru+terhadap+program+latihan+guru+Sejarah+dan+proses+pengajaran+Sejarah+adalah+sederhana.+Kajian+ini+mencadangkan+langkah-langkah+penambahbaikan+dan+pengubahsuaian+semua+konstruk+latihan+guru+Sejarah+agar+sesuai+dengan+keperluan+di+sekolah+melibatkan+elemen+kepelbagaian+murid.+Perspektif+murid+terhadap+proses+pengajaran+Sejarah+dan+produk+pembelajaran+juga+didapati+sederhana.+Semua+konstruk+program+latihan+guru+Sejarah+menunjukkan+perbezaan+yang+signifikan+dari+segi+jantina%2C+berdasarkan+perspektif+guru.+Hubungan+yang+tinggi+diperlihatkan+antara+kemudahan+kursus+dan+tenaga+pengajar+terhadap+kejelasan+pengajaran+manakala+kemudahan+kursus+dan+kemahiran+menggunakan+medium+pengajaran+menunjukkan+hubungan+yang+sangat+tinggi+terhadap+aktiviti+pembelajaran+murid.+Hubungan+proses+pengajaran+terhadap+produk+pembelajaran+juga+adalah+signifikan.+Analisis+regresi+menunjukkan+sumbangan+yang+ketara+kemahiran+menggunakan+medium+pengajaran+terhadap+proses+pengajaran+Sejarah+iaitu+13%25+manakala+sumbangan+yang+paling+tinggi+merujuk+kepada+konstruk+kejelasan+pengajaran+terhadap+pencapaian+matlamat+pembelajaran+iaitu+22.3%25.+Konstruk+aktiviti+pembelajaran+paling+menyumbang+terhadap+proses+pemikiran+Sejarah+iaitu+14%25.+Dapatan+temubual+dengan+guruguru+adalah+pengakuan+terhadap+latihan+dalam+perkhidmatan+berasaskan+sekolah+serta+masalah-masalah+yang+dihadapi+berkaitan+pengajaran+kefahaman+konsep+dan+penerapan+pemikiran+Sejarah+manakala+temubual+dengan+murid-murid+pula+mendapatkan+maklumat+ii+berkaitan+kualiti+pengajaran+guru-guru+Sejarah.+Implikasi+kajian+ini+dapat+memberi+input+kepada+pihak-pihak+yang+berkepentingan.+Kajian+ini+juga+mencadangkan+model+alternatif+iaitu+Model+Lima+Tahap+Pengajaran+Kefahaman+Konsep+dan+Pemikiran+Sejarah.&rft.publisher=Fakulti+Pendidikan%2C+Universiti+Kebangsaan+Malaysia%2C+Bandar+Baru+Bangi%2C+Selangor&rft.type=Other&rft.type=NonPeerReviewed&rft.format=application%2Fpdf&rft.language=en&rft.identifier=http%3A%2F%2Feprints.iab.edu.my%2Fv2%2F1185%2F1%2FDr.%2520Ahmad%2520Rafaai%2520bin%2520Ayudin%2520ABSTRAK.pdf&rft.identifier=++Ayudin%2C+Ahmad+Rafaai+++Penilaian+keberkesanan+pengajaran+sejarah+berasaskan+pencapaian+matlamat+pembelajaran%2C+kesediaan+belajar%2C+kefahaman+konsep+dan+pemikiran+sejarah.++Fakulti+Pendidikan%2C+Universiti+Kebangsaan+Malaysia%2C+Bandar+Baru+Bangi%2C+Selangor.+++++