relation: http://eprints.iab.edu.my/v2/121/ title: PROGRAM KELAYAKAN PROFESIONAL KEPENGETUAAN KEBANGSAAN (NPQH): SEJAUH MANAKAH KEBERKESANANNYA? creator: Kamaruzaman, Moidunny creator: Norasmah, Othman creator: Siti Rahayah, Ariffin subject: LB2361 Curriculum description: Kajian ini bertujuan untuk menentukan sejauh manakah keberkesanan Program Kelayakan Profesional Kepengetuaan Kebangsaan atau lebih dikenali sebagai Program Latihan NPQH (National Professional Qualification for Headship). Program latihan yang memakan masa selama setahun ini dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melalui Institut Aminuddin Baki (lAB), dalam usaha menyediakan pelapis bagi pengurus dan pemimpin pendidikan di peringkat sekolah. Seramai 1661 orang peserta telah dilatih di seluruh Malaysia bermula pada tahun 1999 hingga 2007. Kajian ini melibatkan temu bual terhadap 22 orang responden yang terlibat secara langsung dalam pelaksanaan Program Latihan NPQH iaitu pengarah bahagian, pensyarah, guru besar, pengetua dan peserta. Kajian ini dilaksanakan daripada bulan Jun hingga Disember 2007 yang melibatkan peserta ambilan tahun 1999 hingga ambilan tahun 2006. Dapatan kajian dikategorikan kepada enam konstruk utama iaitu kemudahan fizikal, bahan pelajaran, penyampaian pensyarah, Program Praktikum, Program Sandaran dan kandungan kursus. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keberkesanan program latihan ini adalah pada tahap memuaskan bagi keenam-enam aspek yang dikaji. Namun begitu, masih terdapat banyak ruang penambahbaikan yang boleh dilaksanakan oleh pihak pengendali latihan dalam usaha meningkatkan keberkesanan program latihan ini. publisher: Institut Aminuddin Baki date: 2009-07-21 type: Article type: PeerReviewed format: application/pdf language: en identifier: http://eprints.iab.edu.my/v2/121/1/PROSIDING_SN_16_8.pdf.pdf identifier: Kamaruzaman, Moidunny and Norasmah, Othman and Siti Rahayah, Ariffin (2009) PROGRAM KELAYAKAN PROFESIONAL KEPENGETUAAN KEBANGSAAN (NPQH): SEJAUH MANAKAH KEBERKESANANNYA? Prosiding Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-16 2009. pp. 89-102. ISSN 983-9479-17-2