eprintid: 123 rev_number: 8 eprint_status: archive userid: 3 dir: disk0/00/00/01/23 datestamp: 2013-03-07 01:36:57 lastmod: 2013-03-07 01:36:57 status_changed: 2013-03-07 01:36:57 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: Junaidah, Tukimin corp_creators: Institut Aminuddin Baki title: AMALAN KEPIMPINAN TERSEBAR (DISTRIBUTED LEADERSHIP) DI SEBUAH SEKOLAH MENENGAH HARIAN ispublished: pub subjects: LB1603 full_text_status: public keywords: kepimpinan tersebar, pengagihan aktiviti, memimpin organisasi abstract: Pengetua adalah individu yang dipilih oleh pihak Kementorian Pelajaran Malaysia untuk meneraju dan memimpin organisasi sokolah. Kebolehan dan keupayaan pengetua mengurus, mentadbir dan memimpin organisasi sekolah boleh dilihat dari segi peningkatan pencapaian dalam semua bidang merangkumi akademik, ko-kurikulum dan perkembangan sahsiah murid yang baik. Selain daripada menentukan fokus sekolah dan KPI sekolah, pengetua yang berkesan perlu menggalakkan wujudnya komuniti pemimpin dalam sekolah. Komuniti pemimpin boleh diwujudkan dengan menyebarkan kepimpinan di semua peringkat di sekolah, bukan hanya di kalangan pemimpin peringkat pertengahan sahaja. Di sini guru-guru perlu diberi kepercayaan atas keupayaan mereka untuk memimpin sesama rakan sejawat atau pun guru-guru yang baru dalam semua aktiviti kepimpinan di sekolah. Walau bagaimanapun beberapa kriteria perlu diberi perhatian apabila pengetua ingin melantik seorang pemimpin dari kalangan guru seperti: wawasan guru itu hendaklah selari dengan misi sekolah, berkeupayaan mengurus pasukan, berkebolehan mempengaruhi rakan sejawat dan mempunyai kemahiran interpersonal yang baik. Apa yang penting dalam kepimpinan tersebar ini ialah kerjasama, perkongsian dan berlaku pengagihan aktiviti di kalangan guru. Di sekolah, banyak aktiviti kepimpinan yang telah dijalankan dengan jayanya Contohnya: Latihan Dalam Perkhidmatan (LADAP), Program 3K, Mentor Guru, Kelab Guru, Kelab Usahawan Muda dan Program Tuisyen Sekolah. Semua aktiviti ini berjaya dilaksanakan, malahan kepimpinan guru seperti ini mendapat sokongan dan penglibatan yang baik daripada murid-murid kerana mereka dapat bekerja dalam pasukan yang dipimpin oleh orang yang lebih dekat dengan mereka. date: 2009-07-21 date_type: published publication: Prosiding Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-16 2009 publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 108-112 refereed: TRUE issn: 983-9479-17-2 citation: Junaidah, Tukimin (2009) AMALAN KEPIMPINAN TERSEBAR (DISTRIBUTED LEADERSHIP) DI SEBUAH SEKOLAH MENENGAH HARIAN. Prosiding Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-16 2009. pp. 108-112. ISSN 983-9479-17-2 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/123/1/PROSIDING_SN_16_10.pdf.pdf