eprintid: 13 rev_number: 32 eprint_status: archive userid: 3 dir: disk0/00/00/00/13 datestamp: 2013-02-04 07:02:47 lastmod: 2013-09-18 07:48:53 status_changed: 2013-09-18 07:48:53 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: Marzita, Abu Bakar creators_id: marzita@iab.edu.my corp_creators: Institut Aminuddin Baki title: SEKOLAH KURANG MURID: SAIZ SEKOLAH PENENTU KEBERKESANAN SEKOLAH? ispublished: pub subjects: LB2300 divisions: JPPPEP full_text_status: public keywords: Sekolah kurang murid, pengurusan kepimpinan, saiz sekolah abstract: Sekolah-sekolah bersaiz kecil adalah sekolah kurang murid (SKM) dengan bilangan murid kurang daripada 150 orang. Saiz sekolah yang kecil ini pula biasa dilihat sebagai memberi kesan langsung terhadap mutu pendidikan di sekolah berkenaan. Banyak penyelidikan dalam pendidikan yang turut mengaitkan saiz sekolah yang kecil ini dengan tahap pencapaian dan keberkesanan kos. Artikel ini membincangkan sama ada sekolah kecil adalah lebih berkesan daripada sekolah besar dalam aspek pencapaian murid, sahsiah dan tingkah laku murid, penyertaan murid dalam kokurikulum, penglibatan ibu bapa dan keberkesanan kos. Didapati bahawa saiz sekolah bukanlah penentu kepada pencapaian, kecekapan dan keberkesanan sekolah. Faktor pengurusan kepimpinan pendidikan didapati lebih penting dalam menentukan perkara-perkara tersebut. Terdapat saiz sekolah yang kecil adalah lebih diperlukan dan lebih sesuai berbanding dengan saiz sekolah yang besar terutamanya di kawasan-kawasan berkepadatan tinggi. date: 2012-06 date_type: published publication: Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan volume: 23 number: 1 publisher: Percetakan Naz Sdn. Bhd. pagerange: 91-101 refereed: TRUE issn: 1511-4147 citation: Marzita, Abu Bakar (2012) SEKOLAH KURANG MURID: SAIZ SEKOLAH PENENTU KEBERKESANAN SEKOLAH? Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 23 (1). pp. 91-101. ISSN 1511-4147 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/13/2/Marzita_Abu_Bakar_Raja.pdf