eprintid: 130 rev_number: 12 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/01/30 datestamp: 2013-03-07 01:20:15 lastmod: 2013-09-18 07:43:45 status_changed: 2013-09-18 07:43:45 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: Wan Azmiza , Wan Mohamed creators_name: Abdul Razak , Alias creators_name: Latifah , Othman creators_name: Sarina, Che Ariff creators_name: Norhaida, Mohd Yusof corp_creators: Institut Aminuddin Baki title: KAJIAN KEBERKESANAN PROGRAM DI UNIVERSITI WAIKATO DAN UNIVERSITI MONASH MENURUT PERSEPSI PEMIMPIN DAN PEMIMPIN PELAPIS SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN ispublished: pub subjects: LB2300 divisions: JMC full_text_status: public keywords: pemimpin pelapis, keberkesanan program,Sekolah Kluster abstract: Kajian ini bertujuan mengumpul maklumat dan pandangan pemimpin-pemimpin pelapis Sekolah Kluster Kecemerlangan yang mengikuti kursus jangka pendek Program Universiti Waikato dan Universiti Monash. Kajian ini berbentuk kualitatif. Teknik pengumpulan data melibatkan temu bual (kualitatif) dan analisis dokumen (kualitatif). Kaedah persampelan bertujuan digunakan untuk menentukan peserta bagi temu bual. Sejumlah sembilan (9) orang peserta telah dipilih bagi sesi temu bual. Lima (5) orang daripada responden ini terdiri daripada kumpulan Guru Besar yang telah berkursus di Universiti Waikato, New Zealand; dan empat (4) orang responden lagi ialah kumpulan Pengetua yang mengikuti kursus di Universiti Monash, Australia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penglibatan mereka dalam program latihan ini bukan sahaja menjadikan mereka lebih berkeyakinan untuk mengurus dan memimpin sekolah tetapi juga telah membuka ruang pemikiran mereka untuk mengurus dan memimpin sekolah dengan lebih kreatif dan efektif. Pengalaman dan pendedahan yang dilalui peserta amat bermakna dan membantu mereka berfikir di luar kotak khususnya dalam konteks sebagai seorang pengurus dan pemimpin sekolah. Mereka berupaya untuk melakukan perubahan-perubahan positif di sekolah masing-masing. Kepimpinan dan pengurusan yang proaktif, kreatif dan inovatif ini akan menjamin berlakunya lonjakan kecemerlangan seperti yang diharapkan dalam sistem pendidikan di negara kita. date: 2012 date_type: published publication: Siri kajian IAB: Mengurus dan Memimpin Dalam Konteks Kepemimpinan Pendidikan publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 179-216 refereed: TRUE citation: Wan Azmiza , Wan Mohamed and Abdul Razak , Alias and Latifah , Othman and Sarina, Che Ariff and Norhaida, Mohd Yusof (2012) KAJIAN KEBERKESANAN PROGRAM DI UNIVERSITI WAIKATO DAN UNIVERSITI MONASH MENURUT PERSEPSI PEMIMPIN DAN PEMIMPIN PELAPIS SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN. Siri kajian IAB: Mengurus dan Memimpin Dalam Konteks Kepemimpinan Pendidikan. pp. 179-216. document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/130/1/Kajian_Keberkesanan_Program_di_Universiti_Waikato_dan_Universiti_Monash_Menurut_Persepsi_Pemimpin_dan_Pemimpin.pdf