@misc{iab_repo1309, year = {2022}, title = {Impak Program Pengupayaan Pegawai Pendidikan baharu terhadap kecekapan dan keberkesanan PPD baharu dalam Pengurusan Organisasi.}, author = {Hajah Rajiah Ahmad Dawa and Jamelaa bibi, Dr. Abdullah and Norhuda Zaini and Rashinawati Abdul Rashid and Marsilah Anum Marham and Shafinaz, Dr. Moulod}, note = {Dr. Abdul Razak bin Manaf ? Mentor}, url = {http://eprints.iab.edu.my/v2/1309/}, keywords = {Program Pengupayaan Pegawai Pendidikan baharu, PPD baharu}, abstract = {Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 di bawah Anjakan ke-6 iaitu mengupaya JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan. Sehubungan dengan itu Program Transformasi Daerah diwujudkan bagi merealisasikan anjakan ke-6 merupakan program di bawah inisiatif \#54 yang diteraju oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian. Matlamat utama program transformasi daerah adalah untuk i) mengupayakan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan dan ii) mentransformasikan kebolehupayaan dan kapasiti penyampaian kementerian. Terdapat dua fokus utama peranan PPD iaitu sokongan dan akauntabiliti. Dalam fokus sokongan, PPD bertanggungjawab mengupayakan kepimpinan tempatan dan memberi sokongan kepada organisasi yang paling memerlukan. Bagi fokus akauntabiliti pula, PPD bertanggungjawab menambat akses, kualiti dan ekuiti serta memastikan disipin pemantauan penyelesaian masalah, dan pengambilan tindakan.} }