eprintid: 1352 rev_number: 7 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/13/52 datestamp: 2023-02-07 01:17:23 lastmod: 2023-02-07 01:17:23 status_changed: 2023-02-07 01:17:23 type: article metadata_visibility: show creators_name: Saffiee, Nursyafina creators_name: Abdul Hamid, Aida Hanim creators_name: Darusalam, Ghazali. title: Amalan kepimpinan transformasional dalam kalangan guru besar terhadap keberkesanan sekolah di daerah Subis ispublished: pub subjects: L1 divisions: JPD full_text_status: public keywords: Kepimpinan Transformasional, Keberkesanan Sekolah abstract: Kepimpinan berprestasi tinggi perlu dipupuk dalam kalangan pemimpin di sekolah bagi meningkatkan prestasi sekolah. Kejayaan sesebuah sekolah dinilai melalui kepimpinan oleh seorang pentadbir yang mencorak dan memandu hala tuju sekolah tersebut. Kajian ini menumpukan kepada tahap amalan kepemimpinan transformasional guru besar terhadap keberkesanan sekolah di daerah Subis. Tahap amalan kepimpinan diukur melalui lima elemen teori kepimpinan yang merangkumi karismatik, peningkatan pengaruh, pertimbangan individu, ransangan intelektual dan inspirasi motivasi. Manakala ciri sekolah berkesan yang diutarakan oleh Peter Mortimore merangkumi sebelas ciri utama dan hanya enam ciri yang dipilih mengikut kesesuaian sekolah yang dikaji iaitu kepimpinan professional, perkongsian visi dan matlamat, pengharapan yang tinggi, pengukuhan yang positif, pemantauan terhadap perkembangan dan organisasi dinamik. Selain daripada itu, kajian ini juga akan mengkaji hubungan amalan kepimpinan transformasional guru besar terhadap keberkesanan sekolah di daerah Subis. date: 2018-12-31 date_type: published publication: Malaysian Online Journal of Education volume: 2 number: 2 pagerange: 21-28 refereed: TRUE official_url: https://attarbawiy.kuis.edu.my/index.php/jurnal/article/view/74 citation: Saffiee, Nursyafina and Abdul Hamid, Aida Hanim and Darusalam, Ghazali. (2018) Amalan kepimpinan transformasional dalam kalangan guru besar terhadap keberkesanan sekolah di daerah Subis. Malaysian Online Journal of Education, 2 (2). pp. 21-28. document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/1352/1/21-28.pdf