TY - JOUR AV - public TI - PERANAN KERAJAAN NEGERI DAN PUSAT KE ATAS SEKOLAH AGAMA RAKYAT: SUATU KAJIAN MASALAH PENGURUSAN BERSAMA TERHADAP PEMILIKAN KUASA JF - Prosiding Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-15 2008 SP - 89 KW - sekolah agama rakyat KW - peranan kerajaan negeri KW - peranan kerajaan pusat A1 - Azizi , Umar A1 - Supyan , Hussin PB - Institut Aminuddin Baki N2 - Pembangunan Sekolah Agama Rakyat (SAR) di Malaysia banyak dibantu oleh pihak berkuasa negeri dan pusat dalam mentadbir dan menguruskan perjalanannya agar lebih baik daripada sedia ada. Dari segi sejarahnya, sejak awal penubuhan di bawah kelolaan masyarakat tempatan. Bagaimanapun oleh kerana terdapat beberapa kelemahan yang ketara, pihak berkuasa telah memutuskan untuk mengambil alih SAR. Perkembangannya yang mendapat sambutan menggalakkan daripada masyarakat menyebabkan kerajaan negeri terus memikul tanggungjawab tersebut. Tetapi, kekangan kewangan negeri telah merencatkan perkembangan SAR. Lantaran itu, kerjasama kerajaan pusat sangat diperlukan oleh kerajaan negeri agar SAR berkembang seiring dengan arus pendidikan perdana. Kertas ini membincangkan masalah pengurusan SAR yang timbul dalam kerjasama kerajaan negeri dan pusat. Dapatan bagi kajian ini dikutip melalui temubual dengan pegawai-pegawal kerajaan pusat dan negeri di bahagian pendidikan termasuk juga pengetua dan pentadbir sekolah. Antara penemuan kajian ini ialah perselisihan pentafsiran dalam memahami pemilikan kuasa dan tiada tentuan yang jelas dalam menyelaraskan peranan masing-masing. Perselisihan pentafsiran telah berlaku dalam penentuan kuasa lembaga pengelola, kuasa penyelarasan, kuasa pentadbiran dan perlantikan, kuasa agama dan pendidikan. Ketiadaan komitmen untuk penyelarasan ini boleh membawa kepada kegagalan untuk memajukan SAR pada masa depan dan ia tetap akan berada pada takuk lama. Keadaannya nanti akan menimbulkan konflik pemilikan kuasa berterusan. Mangsa utama konflik ini ialah pelajar dan masa depan guru-guru. Y1 - 2008/06/29/ ID - iab_repo139 UR - http://eprints.iab.edu.my/v2/139/ SN - 983-9479-17-2 EP - 99 ER -