eprintid: 1392 rev_number: 7 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/13/92 datestamp: 2023-03-09 00:27:09 lastmod: 2023-03-09 00:27:09 status_changed: 2023-03-09 00:27:09 type: article metadata_visibility: show creators_name: Said, Ashma creators_name: Wan Mohamad, Wan Muna Ruzanna. title: Pemansuhan UPSR: kesediaan guru Bahasa Melayu tahun enam dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah ispublished: pub subjects: L1 divisions: JPS full_text_status: public keywords: Pemansuhan UPSR, pentaksiran, Bahasa Melayu, pentaksiran bilik darjah, kesediaan guru abstract: Pemansuhan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) yang telah dilakukan oleh KPM telah menimbulkan pelbagai reaksi dalam kalangan warga pendidik, ibu bapa dan juga murid. Rentetan pemansuhan UPSR ini, secara tidak langsung pentaksiran bilik darjah menjadi keutamaan di dalam penilaian murid tahun 6. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesediaan guru Bahasa Melayu tahun enam terhadap pemansuhan UPSR dalam pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD). kajian ini berbentuk kualitatif yang menggunakan kaedah kajian kes yang melibatkan dua orang guru. Kaedah temu bual dan analisis data telah dilakukan untuk mengumpul data. Hasil dapatan menunjukkan guru-guru berpengetahuan dan bersedia untuk melaksanakan PBD setelah pemansuhan UPSR. Kesimpulannya, guru bahasa Melayu tahun enam perlu melaksanakan PBD dengan lebih baik, telus dan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan untuk memastikan pentaksiran yang dijalankan telus dan berkualiti. date: 2023 date_type: published publication: Jurnal Dunia Pendidikan volume: 5 number: 1 publisher: Asian Scholars Network pagerange: 181-191 refereed: TRUE issn: e-ISSN: 2682-826X citation: Said, Ashma and Wan Mohamad, Wan Muna Ruzanna. (2023) Pemansuhan UPSR: kesediaan guru Bahasa Melayu tahun enam dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah. Jurnal Dunia Pendidikan, 5 (1). pp. 181-191. ISSN e-ISSN: 2682-826X document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/1392/1/Pemansuhan%20UPSR.pdf