eprintid: 1402 rev_number: 14 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/14/02 datestamp: 2023-04-04 03:43:01 lastmod: 2023-05-12 02:29:00 status_changed: 2023-05-12 02:29:00 type: article metadata_visibility: show creators_name: Tengku Kasim, Tengku Sarina Aini creators_name: Mohd Noor, Nur Eliza creators_name: Md. Yusoff, Yusmini. title: Cabaran guru dalam pembinaan sahsiah murid melalui e- pembelajaran Pendidikan Islam ispublished: pub subjects: L1 divisions: JPD full_text_status: public keywords: Pendidikan Islam, Pembinaan Sahsiah abstract: Pandemik Covid-19 yang melanda negara menjadikan e-pembelajaran di rumah sebagai alternatif kepada konsep pembelajaran secara tradisional di dalam kelas ekoran daripada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diarahkan oleh Perdana Menteri Malaysia bermula 18 Mac 2020. Situasi ini memberi cabaran baru kepada profesion perguruan dalam memastikan guru lebih bersedia dan efisien untuk meningkatkan pencapaian akademik yang baik di samping melahirkan murid yang memiliki sahsiah terpuji. Hal ini berikutan medium e-pembelajaran terpaksa digunakan oleh guru sepenuhnya sebagai alternatif pembelajaran bagi menggantikan sistem pembelajaran konvensional. Analisis terhadap kajian lepas menunjukkan cabaran teknologi serta globalisasi dalam proses pembelajaran memberi impak terhadap pembentukan sahsiah pelajar. Oleh itu, kajian ini menggunakan kaedah kepustakaan dan berbentuk konseptual bertujuan untuk membincangkan pelaksanaan e-pembelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah dengan mengupas cabaran dan halangan yang dihadapi oleh guru Pendidikan Islam pada masa kini ekoran pelaksanaan medium pengajaran dan pembelajaran secara tidak bersemuka. Selain itu, kajian ini akan melihat bagaimana usaha guru dalam membina sahsiah murid melalui e-pembelajaran Pendidikan Islam. Justeru, kajian ini dapat memberi kefahaman kepada guru mengenai usaha dan peranan yang perlu dilakukan bagi membina sahsiah murid melalui platform e-pembelajaran. Hasil kajian mendapati bahawa peranan guru sebagai murabbi amat penting dalam memastikan matlamat epembelajaran Pendidikan Islam tercapai di samping keluarga yang merupakan pendidikan informal yang pertama bertindak sebagai pelengkap kepada pendidikan formal walaupun dilakukan secara tidak bersemuka. date: 2022-09-01 publication: Jurnal Sains Insani number: 444 publisher: Usim press pagerange: 63-71 refereed: TRUE issn: 0127-7871 citation: Tengku Kasim, Tengku Sarina Aini and Mohd Noor, Nur Eliza and Md. Yusoff, Yusmini. (2022) Cabaran guru dalam pembinaan sahsiah murid melalui e- pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Sains Insani (444). pp. 63-71. ISSN 0127-7871 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/1402/1/448-Article%20Text-2435-1-10-20220901.pdf