TY - JOUR UR - https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1287/926 ID - iab_repo1409 SN - 2504-8562 EP - 13 VL - 7 A1 - Pun, Azura A1 - Mansor, Mahaliza N2 - Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap Komuniti Pembelajaran Profesional dan mengenal pasti tahap setiap dimensi Komuniti Pembelajaran Profesional di sekolah menengah kebangsaan di Malaysia. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang melibatkan seramai 702 orang guru sekolah menengah kebangsaan di Malaysia. Kaedah persampelan berstrata tidak berkadaran telah digunakan dalam pemilihan sampel. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru sekolah menengah kebangsaan di Malaysia telah mengamalkan Komuniti Pembelajaran Profesional pada tahap yang tinggi. Setiap dimensi Komuniti Pembelajaran Profesional secara keseluruhannya juga berada pada tahap skor min yang tinggi. Kesimpulannya pengamalan Komuniti Pembelajaran Profesional oleh guruguru menunjukkan mereka komited dalam melaksanakan pelbagai program penambahbaikan demi meningkatkan pencapaian murid dan prestasi sekolah. SP - 1 IS - 2 KW - Komuniti Pembelajaran Profesional KW - Sekolah Menengah Kebangsaan KW - Penambahbaikan sekolah AV - public TI - Komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah kebangsaan di Malaysia JF - Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities ER -