eprintid: 1409 rev_number: 9 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/14/09 datestamp: 2023-05-24 04:41:11 lastmod: 2023-05-24 04:41:11 status_changed: 2023-05-24 04:41:11 type: article metadata_visibility: show creators_name: Pun, Azura creators_name: Mansor, Mahaliza creators_id: azuraailinnizzuan@gmail.com title: Komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah kebangsaan di Malaysia ispublished: pub subjects: L1 divisions: JPS full_text_status: public keywords: Komuniti Pembelajaran Profesional, Sekolah Menengah Kebangsaan, Penambahbaikan sekolah abstract: Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap Komuniti Pembelajaran Profesional dan mengenal pasti tahap setiap dimensi Komuniti Pembelajaran Profesional di sekolah menengah kebangsaan di Malaysia. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang melibatkan seramai 702 orang guru sekolah menengah kebangsaan di Malaysia. Kaedah persampelan berstrata tidak berkadaran telah digunakan dalam pemilihan sampel. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru sekolah menengah kebangsaan di Malaysia telah mengamalkan Komuniti Pembelajaran Profesional pada tahap yang tinggi. Setiap dimensi Komuniti Pembelajaran Profesional secara keseluruhannya juga berada pada tahap skor min yang tinggi. Kesimpulannya pengamalan Komuniti Pembelajaran Profesional oleh guruguru menunjukkan mereka komited dalam melaksanakan pelbagai program penambahbaikan demi meningkatkan pencapaian murid dan prestasi sekolah. date_type: published publication: Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities volume: 7 number: 2 pagerange: 1-13 refereed: TRUE issn: 2504-8562 official_url: https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1287/926 citation: Pun, Azura and Mansor, Mahaliza Komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah kebangsaan di Malaysia. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7 (2). pp. 1-13. ISSN 2504-8562 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/1409/1/komuniti.pdf