%A Anniliza Mohd Isa %A Rainy Sintia %A Valerie Sinti %A Ghazali @ Hassan Sulaiman %A Morris Anak Lat %A Chin Siew Moi %A Syarmila Ab latiff %X Pengupayaan dan autonomi yang di berikan kepada sekolah dalam pelaksanaan pengurusan berasaskan sekolah secara tidak langsung memberi impak besar kepada peranan guru sebagai pelaksana. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti tahap, hubungan dan pengaruh amalan pengurusan berasaskan sekolah, pengupayaan dan autonomi guru sekolah rendah dalam konteks pentaksiran bilik darjah di Sabah. %D 2023 %K Autonomi Guru, Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan %I Institut Aminuddin Baki %L iab_repo1469 %V 36 %N 1 %T Pentaksiran bilik darjah: pengupayaan sebagai mediator antara pengurusan berasaskan sekolah dan autonomi guru sekolah rendah %P 32-46 %J Jurnal Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan