eprintid: 1469 rev_number: 7 eprint_status: archive userid: 617 dir: disk0/00/00/14/69 datestamp: 2023-11-02 08:15:32 lastmod: 2023-11-02 08:15:32 status_changed: 2023-11-02 08:15:32 type: article metadata_visibility: show creators_name: Mohd Isa, Anniliza creators_name: Sintia, Rainy creators_name: Sinti, Valerie creators_name: Sulaiman, Ghazali @ Hassan creators_name: Anak Lat, Morris creators_name: Siew Moi, Chin creators_name: Ab latiff, Syarmila title: Pentaksiran bilik darjah: pengupayaan sebagai mediator antara pengurusan berasaskan sekolah dan autonomi guru sekolah rendah ispublished: pub subjects: L1 divisions: JPS full_text_status: public keywords: Autonomi Guru, Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan abstract: Pengupayaan dan autonomi yang di berikan kepada sekolah dalam pelaksanaan pengurusan berasaskan sekolah secara tidak langsung memberi impak besar kepada peranan guru sebagai pelaksana. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti tahap, hubungan dan pengaruh amalan pengurusan berasaskan sekolah, pengupayaan dan autonomi guru sekolah rendah dalam konteks pentaksiran bilik darjah di Sabah. date: 2023-08 date_type: published publication: Jurnal Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan volume: 36 number: 1 publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 32-46 refereed: TRUE issn: 1511-4147 official_url: https://iab.moe.edu.my/index.php/ms/sumber/terbitan-berkala/jurnal-iab-terkini citation: Mohd Isa, Anniliza and Sintia, Rainy and Sinti, Valerie and Sulaiman, Ghazali @ Hassan and Anak Lat, Morris and Siew Moi, Chin and Ab latiff, Syarmila (2023) Pentaksiran bilik darjah: pengupayaan sebagai mediator antara pengurusan berasaskan sekolah dan autonomi guru sekolah rendah. Jurnal Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan, 36 (1). pp. 32-46. ISSN 1511-4147 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/1469/1/A4-ANNILIZA%20final%20%281%29.pdf