relation: http://eprints.iab.edu.my/v2/1548/ title: Tahap Literasi Fizikal Guru Pendidikan Jasmani Sekolah Rendah di Sarawak creator: Hock, Kong Chak creator: Choon Lian, Denise Koh subject: L Education (General) description: Guru Pendidikan Jasmani (PJ) memainkan peranan penting dalam proses mendidik murid dari aspek jasmani untuk mencapai matlamat falsafah pendidikan negara. Guru PJ yang mempunyai literasi fizikal tinggi mampu menjadi contoh kepada pelajar dan dapat menyampaikan pengajaran dengan lebih berkesan dalam waktu PJ. Jadi, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan literasi fizikal berdasarkan ciri demografi responden seperti indeks jisim badan, kekerapan bersukan dalam seminggu dan pencapaian tertinggi dalam sukan. Borang soal selidik diberikan kepada guru PJ sekolah-sekolah rendah di Sarawak secara atas talian melalui aplikasi Telegram. Seramai 180 orang guru PJ (80 orang lelaki dan 100 orang perempuan) telah mengisi soal selidik tersebut. Dapatan kajian menunjukkan guru PJ sekolah rendah di Sarawak mempunyai tahap literasi fizikal yang tinggi (min = 4.19, sp = 0.380). Terdapat perbezaan yang signifikan tahap literasi fizikal guru PJ sekolah rendah di Sarawak berdasarkan jantina (. F=17.332, p=0.00), kekerapan bersukan dalam seminggu (F=14.914, p<0.01) dan tahap pencapaian sukan (F=6.556, p<0.001) guru PJ. Hasil kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan antara literasi fizikal guru PJ dengan BMI guru (F=0.025, p=0.876) melalui ujian regresi. Namun begitu, hasil kajian mendapati 30.6% responden mengalami masalah berat badan berlebihan dan 10% responden adalah obes. Seorang guru PJ yang mempunyai BMI yang normal mampu menjadi teladan dan inspirasi kepada murid dalam aspek kecergasan dan kesihatan. Guru berliterasi fizikal yang tinggi pula dapat memberikan motivasi kepada murid untuk mengekalkan gaya hidup yang sihat. Selain itu, guru PJ berliterasi fizikal tinggi dapat membantu dalam keberkesanan pembelajaran subjek pendidikan jasmani dengan demonstrasi yang sesuai. publisher: Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities date: 2024 type: Article type: PeerReviewed format: application/pdf language: en identifier: http://eprints.iab.edu.my/v2/1548/1/5_Tahap%20%20Literasi%20%20Fizikal%20%20Guru%20%20Pendidikan%20%20Jasmani%20%20Sekolah%20%20Rendah%20%20di%20Sarawak.pdf identifier: Hock, Kong Chak and Choon Lian, Denise Koh (2024) Tahap Literasi Fizikal Guru Pendidikan Jasmani Sekolah Rendah di Sarawak. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 9 (7). pp. 1-15. ISSN e2504-8562 relation: https://msocialsciences.com/index.php/mjssh