eprintid: 1614 rev_number: 6 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/16/14 datestamp: 2025-07-17 06:57:59 lastmod: 2025-07-17 06:57:59 status_changed: 2025-07-17 06:57:59 type: article metadata_visibility: show creators_name: Mat Talha, Nor’ain creators_name: Mohd Nor, Norazana creators_name: Mudayat, Nurul Aini creators_name: Ishak, Zahari creators_id: aintalha@gmail.com title: Instrumen penilaian kualiti pengajaran menti: Analisis faktor pengesahan ispublished: pub subjects: L1 divisions: JPS full_text_status: public keywords: Analisis Pengesahan Faktor, Kesahan Konstruk, Mentor, Menti, SISC+, Kualiti Pengajaran, Matriks Bimbingan Guru abstract: Artikel ini adalah berfokus untuk menentukan kesahan konstruk bagi kualiti pengajaran menti. Instrumen kualiti pengajaran diadaptasi daripada Matriks Bimbingan Guru yang digunakan oleh SISC+ semasa bimbingan dijalankan. Kajian ini dilaksanakan melalui kaedah tinjauan dengan menggunakan soal selidik yang mempunyai 4 subkonstruk iaitu Perancangan, Penyampaian, Penilaian dan Semakan. Sampel kajian terdiri daripada 261 guru yang dibimbing oleh SISC+ dari 5 buah negeri di Semenanjung Malaysia. Data dianalisis menggunakan Statistical Package For the Social Science (SPSS) dan Analysis of Moment Structures (AMOS). Analisis Faktor Pengesahan menunjukkan bahawa empat subkonstruk kualiti pengajaran menti yang diuji adalah sepadan dengan data kajian (RMSEA=0.062, CFI=0.972, CLI=0.963). Kesahan konvergen dan kebolehpercayaan komposit telah dipenuhi dalam kajian ini (muatan faktor > 0.5, AVE > 0.5, CR > 0.7). Oleh itu, instrumen ini adalah sah dan dipercayai kerana ia mampu mengukur kualiti pengajaran menti dengan baik. date: 2023 publication: Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan volume: 36 number: 2 pagerange: 24-31 refereed: TRUE related_url_url: https://drive.google.com/file/d/1NexqDYPQsIrS1KfUoFcF-4upIl2GSbOZ/view citation: Mat Talha, Nor’ain and Mohd Nor, Norazana and Mudayat, Nurul Aini and Ishak, Zahari (2023) Instrumen penilaian kualiti pengajaran menti: Analisis faktor pengesahan. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 36 (2). pp. 24-31. document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/1614/1/INSTRUMEN%20PENILAIAN%20KUALITI%20PENGAJARAN%20MENTI.pdf