eprintid: 163 rev_number: 12 eprint_status: archive userid: 3 dir: disk0/00/00/01/63 datestamp: 2013-06-20 08:11:49 lastmod: 2013-08-29 03:59:41 status_changed: 2013-06-20 08:11:49 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: Nur Anuar, Abdul Muthalib creators_name: Faridah , Abu Hassan creators_name: Rohana , Zulkifli creators_name: Md. Monoto , Kosnan creators_name: Nur Fakhriyyah , El-Emin Muhardi corp_creators: Institut Aminuddin Baki title: KAJIAN PENILAIAN GRADUAN NPQH ispublished: pub subjects: LB full_text_status: public keywords: Graduan NPQH, pemimpin abstract: Pengetua dan Guru Besar merupakan penentu arah dan suasana sekolah. Sebagai pemimpin tertinggi di peringkat sekolah, Pengetua dan Guru Besar bertanggungjawab menentukan faktor-faktor di bawah penguasaan sekolah dimanfaatkan ke arah keberkesanan sekolah. Sekolah yang kondusif untuk proses pengajaran dan pembelajaran akan melahirkan sekolah yang berkesan. Sehubungan itu, Mesyuarat Gerakan Pengetua Berkesan pada 16 Februari 1998 telah memutuskan supaya diadakan program latihan kepada calon-calon Pengetua dan Guru Besar. Mesyuarat Jawatankuasa Induk Kursus Kepengetuaan yang dipengerusikan oleh Pengarah Bahagian Sekolah pada 28 Januari 1999 telah membuat keputusan untuk mewujudkan tiga program Latihan Kursus Kepengetuaan (NPQH) iaitu bagi guru bukan siswazah, guru siswazah sarjana muda dan guru siswazah sarjana. Mesyuarat Jawatankuasa lnduk Kursus Kepengetuaan pada 20 Februari 1999 pula telah memutuskan bahawa amalan dan prosedur perlantikan Pengetua dan Guru Besar sedia ada akan diteruskan. Program Kursus Kepengetuaan yang dirancang oleh Kementerian Pelajaran Malaysia adalah bertujuan memenuhi keperluan jangka panjang bagi menyediakan bakal-bakal pemimpin yang terlatih, mempunyai kelayakan akademik dan berketrampilan dalam bidang kepengetuaan. Matlamat kursus NPQH adalah untuk menyediakan barisan pentadbir sekolah yang mempunyai kelayakan akademik dan berketrampilan dalam bidang kepengetuaan. Mereka seharusnya mempunyai kualiti peribadi yang tinggi dan dapat menyumbang kepada pengurusan sekolah dari aspek pentadbiran, pengurusan kurikulum dan kokurikulum, pengajaran dan pembelajaran, serta dapat menjalin perhubungan yang balk dengan masyarakat. date: 2006-12-04 date_type: published publication: Prosiding Seminar Nasional Pengurusan & Kepimpinan Ke-13 2006 publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 11-18 refereed: TRUE issn: 983-9479-17-2 citation: Nur Anuar, Abdul Muthalib and Faridah , Abu Hassan and Rohana , Zulkifli and Md. Monoto , Kosnan and Nur Fakhriyyah , El-Emin Muhardi (2006) KAJIAN PENILAIAN GRADUAN NPQH. Prosiding Seminar Nasional Pengurusan & Kepimpinan Ke-13 2006. pp. 11-18. ISSN 983-9479-17-2 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/163/1/PROSIDING_SN_13.pdf._2pdf.pdf