relation: http://eprints.iab.edu.my/v2/195/ title: SEKOLAH BERKESAN: FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN SEKOLAH creator: Alimuddin , Haji Mohd Dom, Haji subject: LB Theory and practice of education description: Kertas kerja ini bertitik-tolak daripada pandangan Peter Mortimore mengenai sekolah berkesan. Hasil pengalaman penulis yang berkhidmat di lima buah sekolah sebagai pengetua (termasuk sekolah premier), banyak faktor yang membantu dalam usaha mewujudkan sekolah berkesan. Antara faktor ke arah itu ialah keberkesanan kepimpinan sekolah, peranan penolong-penolong kanan, kepimpinan guru-guru kanan (senior), peranan aktif semua guru, penyediaan pembelajaran yang berstruktur, tahap keintelektualan guru, penekanan fungsi guru, persekitaran positif, peranan ibu bapa dan penglibatan badan kerajaan dan bukan kerajaan. Justeru, peranan pengurus sekolah sangat penting bagi mewujudkan sekolah berkesan. Bekerja secara berpasukan dan berkongsi peranan dengan guru-guru boleh menyumbang ke arah kejayaan. publisher: Institut Aminuddin Baki date: 2006-12-04 type: Article type: PeerReviewed format: application/pdf language: en identifier: http://eprints.iab.edu.my/v2/195/1/PROSIDING_SN_13.pdf_16.pdf identifier: Alimuddin , Haji Mohd Dom, Haji (2006) SEKOLAH BERKESAN: FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN SEKOLAH. Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-13 2006. ISSN 983-9479-17-2