%0 Journal Article %@ 983-9479-17-2 %A Alimuddin , Haji Mohd Dom, Haji %A Institut Aminuddin Baki, %D 2006 %F iab_repo:195 %I Institut Aminuddin Baki %J Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-13 2006 %K peranan pengurus sekolah,sekolah berkesan,Bekerja secara berpasukan %T SEKOLAH BERKESAN: FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN SEKOLAH %U http://eprints.iab.edu.my/v2/195/ %X Kertas kerja ini bertitik-tolak daripada pandangan Peter Mortimore mengenai sekolah berkesan. Hasil pengalaman penulis yang berkhidmat di lima buah sekolah sebagai pengetua (termasuk sekolah premier), banyak faktor yang membantu dalam usaha mewujudkan sekolah berkesan. Antara faktor ke arah itu ialah keberkesanan kepimpinan sekolah, peranan penolong-penolong kanan, kepimpinan guru-guru kanan (senior), peranan aktif semua guru, penyediaan pembelajaran yang berstruktur, tahap keintelektualan guru, penekanan fungsi guru, persekitaran positif, peranan ibu bapa dan penglibatan badan kerajaan dan bukan kerajaan. Justeru, peranan pengurus sekolah sangat penting bagi mewujudkan sekolah berkesan. Bekerja secara berpasukan dan berkongsi peranan dengan guru-guru boleh menyumbang ke arah kejayaan.