TY - JOUR A1 - Alimuddin , Haji Mohd Dom, Haji Y1 - 2006/12/04/ N2 - Kertas kerja ini bertitik-tolak daripada pandangan Peter Mortimore mengenai sekolah berkesan. Hasil pengalaman penulis yang berkhidmat di lima buah sekolah sebagai pengetua (termasuk sekolah premier), banyak faktor yang membantu dalam usaha mewujudkan sekolah berkesan. Antara faktor ke arah itu ialah keberkesanan kepimpinan sekolah, peranan penolong-penolong kanan, kepimpinan guru-guru kanan (senior), peranan aktif semua guru, penyediaan pembelajaran yang berstruktur, tahap keintelektualan guru, penekanan fungsi guru, persekitaran positif, peranan ibu bapa dan penglibatan badan kerajaan dan bukan kerajaan. Justeru, peranan pengurus sekolah sangat penting bagi mewujudkan sekolah berkesan. Bekerja secara berpasukan dan berkongsi peranan dengan guru-guru boleh menyumbang ke arah kejayaan. PB - Institut Aminuddin Baki UR - http://eprints.iab.edu.my/v2/195/ ID - iab_repo195 SN - 983-9479-17-2 AV - public TI - SEKOLAH BERKESAN: FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN SEKOLAH JF - Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-13 2006 KW - peranan pengurus sekolah KW - sekolah berkesan KW - Bekerja secara berpasukan ER -