eprintid: 195 rev_number: 11 eprint_status: archive userid: 3 dir: disk0/00/00/01/95 datestamp: 2013-09-09 06:47:57 lastmod: 2013-10-10 03:27:44 status_changed: 2013-09-09 06:47:57 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: Alimuddin , Haji Mohd Dom, Haji corp_creators: Institut Aminuddin Baki title: SEKOLAH BERKESAN: FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN SEKOLAH ispublished: pub subjects: LB full_text_status: public keywords: peranan pengurus sekolah,sekolah berkesan,Bekerja secara berpasukan abstract: Kertas kerja ini bertitik-tolak daripada pandangan Peter Mortimore mengenai sekolah berkesan. Hasil pengalaman penulis yang berkhidmat di lima buah sekolah sebagai pengetua (termasuk sekolah premier), banyak faktor yang membantu dalam usaha mewujudkan sekolah berkesan. Antara faktor ke arah itu ialah keberkesanan kepimpinan sekolah, peranan penolong-penolong kanan, kepimpinan guru-guru kanan (senior), peranan aktif semua guru, penyediaan pembelajaran yang berstruktur, tahap keintelektualan guru, penekanan fungsi guru, persekitaran positif, peranan ibu bapa dan penglibatan badan kerajaan dan bukan kerajaan. Justeru, peranan pengurus sekolah sangat penting bagi mewujudkan sekolah berkesan. Bekerja secara berpasukan dan berkongsi peranan dengan guru-guru boleh menyumbang ke arah kejayaan. date: 2006-12-04 date_type: published publication: Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-13 2006 publisher: Institut Aminuddin Baki refereed: TRUE issn: 983-9479-17-2 citation: Alimuddin , Haji Mohd Dom, Haji (2006) SEKOLAH BERKESAN: FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN SEKOLAH. Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-13 2006. ISSN 983-9479-17-2 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/195/1/PROSIDING_SN_13.pdf_16.pdf