eprintid: 27 rev_number: 21 eprint_status: archive userid: 3 dir: disk0/00/00/00/27 datestamp: 2013-03-06 07:44:59 lastmod: 2013-03-13 03:49:03 status_changed: 2013-03-13 03:49:03 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: Kamaruzaman , Moidunny creators_name: Norasmah, Othman creators_id: kamaruzaman@iab.edu.my corp_creators: Institut Amimuddin Baki title: KEBERKESANAN PROGRAM KELAYAKAN PROFESIONAL PEMIMPIN PENDIDIKAN KEBANGSAAN (NPQEL) : PENILAIAN REAKSI ispublished: pub subjects: LB2300 full_text_status: public keywords: NPQEL, kajian keberkesanan, penilaian reaksi abstract: Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan sejauh manakah reaksi peserta terhadap Program Kelayakan Pemimpin Pendidikan Kebangsaan atau lebih dikenali sebagai Program Latihan NPQEL (National Professional Qualification for Educational Leaders). Program latihan ini dikendalikan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Institut Aminuddin Baki yang memakan masa selama setahun. Kajian ini memokuskan reaksi bekas peserta NPQEL terhadap enam aspek iaitu kemudahan fizikal, bahan pelajaran, penyampaian pensyarah, Program Praktikum, Program Sandaran dan kandungan kursus. Kemudahan fizikal terdiri daripada lima komponen iaitu bilik kuliah, pusat sumber, bilik penginapan, makmal komputer dan dewan makan. Bahan pelajaran pula terdiri daripada dua komponen iaitu bahan pengajaran dan bahan pembelajaran. Sementara kandungan kursus dibahagikan kepada lima komponen iaitu kandungan umum, Fasa Asas, Pertengahan, Khas dan Berterusan. Analisis kajian dilaksanakan terhadap 74 orang bekas peserta NPQEL bagi ambilan pertama yang telah menamatkan pengajian pada bulan Jun 2009. Dapatan kajian menunjukkan reaksi peserta adalah pada tahap sangat tinggi bagi dua aspek iaitu Program Sandaran dan kandungan kursus. Sementara aspek kemudahan fizikal, bahan pelajaran, penyampaian pensyarah, dan Program Praktikum pula berada pada tahap tinggi. date: 2010-07-19 date_type: published publication: Prosiding Seminar Nasional Pengurusan & Kepimpinan Pendidikan ke-17 2010 publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 23-41 refereed: TRUE issn: 978-983-9479-72-0 citation: Kamaruzaman , Moidunny and Norasmah, Othman (2010) KEBERKESANAN PROGRAM KELAYAKAN PROFESIONAL PEMIMPIN PENDIDIKAN KEBANGSAAN (NPQEL) : PENILAIAN REAKSI. Prosiding Seminar Nasional Pengurusan & Kepimpinan Pendidikan ke-17 2010. pp. 23-41. ISSN 978-983-9479-72-0 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/27/1/PROSIDING_SN_17_1.pdf.pdf