eprintid: 285 rev_number: 8 eprint_status: archive userid: 3 dir: disk0/00/00/02/85 datestamp: 2013-10-09 08:11:37 lastmod: 2015-03-05 03:06:22 status_changed: 2013-10-09 08:11:37 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: SAPORA, SIPON corp_creators: Institut Aminuddin Baki title: GEJALA SOSIAL DIKALANGAN PELAJAR DAN KEPERLUAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING ispublished: pub subjects: LB full_text_status: public keywords: gejala sosial pelajar, perkhidmatan bimbingan, perkhidmatan kaunseling abstract: Dewasa ini, pelbagai permasalahan salahlaku dan gejala sosial melanda pelajar-pelajar sekolah. Sewajarnya, permasalahan ini perlu ditangani segera dalam memastikan keberkesanan pendidikan, pembentukan peribadi dan pembinaan nilai-nilai murni pelajar selari dalam usaha merealisasikan Wawasan 2020 dan Falsafah Pendidikan Negara. Masalah salahlaku dan gejala sosial ini memerlukan perhatian yang serius dan menuntut kepada keperluan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling (B&K) yang mantap dan berkesan. Sehubungan itu, kertas kerja ini akan memfokus kepada keperluan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam membicarakan masalah salahlaku dan gejala sosial pelajar sosial. Beberapa cadangan akan diberikan dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam menangani masalah gejala sosial dan salahlaku pelajar. Peranan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dalam melahirkan kaunselor terlatih yang dapat menyumbang kepada usaha mengurangkan permasalahan sosial akan turut juga dibincangkan. date: 2002-12-16 date_type: published publication: Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-11 2002 publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 252-260 refereed: TRUE issn: 983-9479-17-2 citation: SAPORA, SIPON (2002) GEJALA SOSIAL DIKALANGAN PELAJAR DAN KEPERLUAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING. Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-11 2002. pp. 252-260. ISSN 983-9479-17-2 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/285/1/PROSIDING_SN_11.pdf_18.pdf