%0 Journal Article %@ 1511-4147 %A Ahmad Rafee, Che Kassim %A Tan, Siew Eng %A Jamilah, Jaafar %A Nor Aziah, Abdul Aziz %A Parimala, Thanabalasingam %A Abdul Razak, Alias %A Tan, Hock Seng %D 2014 %F iab_repo:454 %I Institut Aminuddin Baki %J Jurnal Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan %K TINJAUAN RINGKAS PROGRAM FELLOW KANAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA %N 2 %P 1-27 %T TINJAUAN RINGKAS PROGRAM FELLOW KANAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA %U http://eprints.iab.edu.my/v2/454/ %V 28 %X Kajian ini dijalankan untuk meninjau pelaksanaan Program Fellow Kanan Kementerian Pendidikan Malaysia iaitu program khas yang diwujudkan di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025 untuk menggerakkan pemimpin sekolah, Sekolah Berasrama Penuh yang sedia cemerlang dari tahap gemilang menjadi terbilang. Fellow Kanan (FK) dalam program ini ialah enam orang fellow yang dilantik daripada mantan pemimpin sekolah atau pegawai yang cemerlang dan unggul dalam bidang kepimpinan pendidikan. Mereka telah melaksanakan program berasaskan pendekatan coaching dan mentoring di 20 buah Sekolah Berasrama Penuh. Tujuan utama kajian ini adalah untuk mendapatkan maklumat mengenai empat fasa perlaksanaan program FK. Dapatan menunjukkan FK telah dapat membina senario sebenar yang berlaku di sekolah-sekolah berkenaan, mendapatkan maklumbalas daripada pengetua-pengetua mengenai perlaksanaan program ini dan dapat membina model untuk melaksanakan program ini supaya lebih mantap dan berkesan. Model daripada kajian akan digunakan sebagai panduan dalam melaksanakan program ini yang akan diperluaskan kepada sekolah-sekolah lain di seluruh negara.