%D 2014 %A Che Kassim Ahmad Rafee %A Siew Eng Tan %A Jaafar Jamilah %A Abdul Aziz Nor Aziah %A Thanabalasingam Parimala %A Alias Abdul Razak %A Hock Seng Tan %X Kajian ini dijalankan untuk meninjau pelaksanaan Program Fellow Kanan Kementerian Pendidikan Malaysia iaitu program khas yang diwujudkan di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025 untuk menggerakkan pemimpin sekolah, Sekolah Berasrama Penuh yang sedia cemerlang dari tahap gemilang menjadi terbilang. Fellow Kanan (FK) dalam program ini ialah enam orang fellow yang dilantik daripada mantan pemimpin sekolah atau pegawai yang cemerlang dan unggul dalam bidang kepimpinan pendidikan. Mereka telah melaksanakan program berasaskan pendekatan coaching dan mentoring di 20 buah Sekolah Berasrama Penuh. Tujuan utama kajian ini adalah untuk mendapatkan maklumat mengenai empat fasa perlaksanaan program FK. Dapatan menunjukkan FK telah dapat membina senario sebenar yang berlaku di sekolah-sekolah berkenaan, mendapatkan maklumbalas daripada pengetua-pengetua mengenai perlaksanaan program ini dan dapat membina model untuk melaksanakan program ini supaya lebih mantap dan berkesan. Model daripada kajian akan digunakan sebagai panduan dalam melaksanakan program ini yang akan diperluaskan kepada sekolah-sekolah lain di seluruh negara. %I Institut Aminuddin Baki %K TINJAUAN RINGKAS PROGRAM FELLOW KANAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA %N 2 %T TINJAUAN RINGKAS PROGRAM FELLOW KANAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA %L iab_repo454 %V 28 %J Jurnal Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan %P 1-27