relation: http://eprints.iab.edu.my/v2/46/ title: KAJIAN FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN PELAKSANAAN PENGURUSAN KOKURIKULUM DARIPADA PERSEPSI GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH DAERAH HULU LANGAT, SELANGOR creator: Jamalullail , Abdul Wahab creator: Azhar , A. Kadir subject: LB1603 Secondary Education. High schools subject: LB2361 Curriculum description: Keberkesanan pelaksanaan pengurusan kokurikulum di sekolah dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti pendedahan kursus dan latihan, kemudahan prasarana dan peralatan, sumber kewangan, sokongan pengetua, penglibatan pelajar dan guru. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap enam faktor tersebut yang mempengaruhi keberkesanan pengurusan kokurikulum di sekolah daripada persepsi Guru Penolong Kanan Kokurikulum Sekolah-sekolah Menengah Daerah Hulu Langat, Selangor. Soal selidik berskala Likert mengandungi item-item setiap kategori enam faktor tersebut digunakan bagi mengumpul data. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif, di mana nilai skor min setiap item digunakan untuk menentukan tahap pengaruh setiap faktor. Hasil kajian ini mendapati bahawa empat faktor iaitu: (i) pendedahan kursus dan latihan; (ii) kemudahan prasarana dan peralatan; (iii) sumber kewangan; dan (iv) sokongan pengetua, mempunyai tahap pengaruh yang tinggi. Manakala dua faktor iaitu: (i) penglibatan pelajar; dan (ii) penglibatan guru, mempunyai tahap pengaruh publisher: Institut Aminuddin Baki date: 2008-07-01 type: Article type: PeerReviewed format: application/pdf language: en identifier: http://eprints.iab.edu.my/v2/46/1/KAJIAN_FAKTOR-FAKTOR_KEBERKESANAN_PELAKSANAAN_PENGURUSAN_KOKURIKULUM_DARIPADA_PERSEPSI_GURU_PENOLONG_KANAN_KOKURIKULUM_SEKOLAH-SEKOLAH_MENENGAH_DAERAH_HULU_LANGAT_SELANGOR.pdf identifier: Jamalullail , Abdul Wahab and Azhar , A. Kadir (2008) KAJIAN FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN PELAKSANAAN PENGURUSAN KOKURIKULUM DARIPADA PERSEPSI GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH DAERAH HULU LANGAT, SELANGOR. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 18 (01). pp. 21-36. ISSN 1511-4147