eprintid: 46 rev_number: 9 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/00/46 datestamp: 2013-03-06 06:22:41 lastmod: 2013-03-06 06:22:41 status_changed: 2013-03-06 06:22:41 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: Jamalullail , Abdul Wahab creators_name: Azhar , A. Kadir corp_creators: Institut Aminuddin Baki title: KAJIAN FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN PELAKSANAAN PENGURUSAN KOKURIKULUM DARIPADA PERSEPSI GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH DAERAH HULU LANGAT, SELANGOR ispublished: pub subjects: LB1603 subjects: LB2361 full_text_status: public keywords: Pengurusan kokurikulum; guru penolong kanan kokurikulum; sekolah menengah pengetua abstract: Keberkesanan pelaksanaan pengurusan kokurikulum di sekolah dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti pendedahan kursus dan latihan, kemudahan prasarana dan peralatan, sumber kewangan, sokongan pengetua, penglibatan pelajar dan guru. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap enam faktor tersebut yang mempengaruhi keberkesanan pengurusan kokurikulum di sekolah daripada persepsi Guru Penolong Kanan Kokurikulum Sekolah-sekolah Menengah Daerah Hulu Langat, Selangor. Soal selidik berskala Likert mengandungi item-item setiap kategori enam faktor tersebut digunakan bagi mengumpul data. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif, di mana nilai skor min setiap item digunakan untuk menentukan tahap pengaruh setiap faktor. Hasil kajian ini mendapati bahawa empat faktor iaitu: (i) pendedahan kursus dan latihan; (ii) kemudahan prasarana dan peralatan; (iii) sumber kewangan; dan (iv) sokongan pengetua, mempunyai tahap pengaruh yang tinggi. Manakala dua faktor iaitu: (i) penglibatan pelajar; dan (ii) penglibatan guru, mempunyai tahap pengaruh date: 2008-07-01 date_type: published publication: Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan volume: 18 number: 01 publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 21-36 refereed: TRUE issn: 1511-4147 citation: Jamalullail , Abdul Wahab and Azhar , A. Kadir (2008) KAJIAN FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN PELAKSANAAN PENGURUSAN KOKURIKULUM DARIPADA PERSEPSI GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH DAERAH HULU LANGAT, SELANGOR. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 18 (01). pp. 21-36. ISSN 1511-4147 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/46/1/KAJIAN_FAKTOR-FAKTOR_KEBERKESANAN_PELAKSANAAN_PENGURUSAN_KOKURIKULUM_DARIPADA_PERSEPSI_GURU_PENOLONG_KANAN_KOKURIKULUM_SEKOLAH-SEKOLAH_MENENGAH_DAERAH_HULU_LANGAT_SELANGOR.pdf