%0 Journal Article %A Mohd Fazli, Hasan %A Suhaida, Abdul Kadir %A Soaib, Asmiran %A Kementerian Pendidikan Malaysia, %A Universiti Putra Malaysia, %D 2015 %F iab_repo:494 %I Institut Aminuddin Baki %J PROCEEDINGS 3rd REGIONAL CONFERENCE ON EDUCATIONAL LEADERSHIP AND MANAGEMENT %K persekitaran sekolah, kokurikulum sekolah, sekolah menengah %P 368-379 %T TAHAP PERSEKITARAN SEKOLAH DALAM PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM DI SEKOLAH %U http://eprints.iab.edu.my/v2/494/ %X Satu kajian telah dijalankan untuk mengenalpasti sejauhmana persekitaran sekolah menyokong pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah. Data dikumpulkan daripada 291 orang guru sekolah menengah daerah Klang menggunakan soalselidikyang diubahsuai berdasarkan tiga dimensi daripada “School-Level Environment Questionnaire (SLEQ)” yang dibangunkan oleh Rentouldan Fraser (1983). Dapatan kajian menunjukkan skor min bagi persekitaran sekolah adalah pada tahap sederhana (M=3.17; sp= .20). Ini bermakna persekitaran sekolah dalam aspek hubungan, pembangunan peribadi dan sistem penyelenggaraan dan perubahanmasih kurang menyokong pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah. Berdasarkan dapatan kajian ini, pentadbir sekolah dicadangkan menambahbaik persekitaran sekolah agar aktitiviti kokurikulum dapat dilaksanakan dengan lebih cekap dan berkesan.