eprintid: 494 rev_number: 9 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/04/94 datestamp: 2015-11-20 00:46:18 lastmod: 2015-11-20 00:46:18 status_changed: 2015-11-20 00:46:18 type: article metadata_visibility: show creators_name: Mohd Fazli, Hasan creators_name: Suhaida, Abdul Kadir creators_name: Soaib, Asmiran corp_creators: Kementerian Pendidikan Malaysia corp_creators: Universiti Putra Malaysia title: TAHAP PERSEKITARAN SEKOLAH DALAM PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM DI SEKOLAH ispublished: pub subjects: L1 subjects: LB2361 full_text_status: public keywords: persekitaran sekolah, kokurikulum sekolah, sekolah menengah abstract: Satu kajian telah dijalankan untuk mengenalpasti sejauhmana persekitaran sekolah menyokong pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah. Data dikumpulkan daripada 291 orang guru sekolah menengah daerah Klang menggunakan soalselidikyang diubahsuai berdasarkan tiga dimensi daripada “School-Level Environment Questionnaire (SLEQ)” yang dibangunkan oleh Rentouldan Fraser (1983). Dapatan kajian menunjukkan skor min bagi persekitaran sekolah adalah pada tahap sederhana (M=3.17; sp= .20). Ini bermakna persekitaran sekolah dalam aspek hubungan, pembangunan peribadi dan sistem penyelenggaraan dan perubahanmasih kurang menyokong pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah. Berdasarkan dapatan kajian ini, pentadbir sekolah dicadangkan menambahbaik persekitaran sekolah agar aktitiviti kokurikulum dapat dilaksanakan dengan lebih cekap dan berkesan. date: 2015 date_type: published publication: PROCEEDINGS 3rd REGIONAL CONFERENCE ON EDUCATIONAL LEADERSHIP AND MANAGEMENT publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 368-379 refereed: TRUE official_url: http://www.iab.edu.my citation: Mohd Fazli, Hasan and Suhaida, Abdul Kadir and Soaib, Asmiran (2015) TAHAP PERSEKITARAN SEKOLAH DALAM PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM DI SEKOLAH. PROCEEDINGS 3rd REGIONAL CONFERENCE ON EDUCATIONAL LEADERSHIP AND MANAGEMENT. pp. 368-379. document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/494/1/368.pdf