%P 380-390 %J PROCEEDINGS 3rd REGIONAL CONFERENCE ON EDUCATIONAL LEADERSHIP AND MANAGEMENT %L iab_repo495 %T BEBAN TUGAS GURU KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU: ISU DAN CADANGAN %I Institut Aminuddin Baki %K beban tugas, Guru Kemahiran Hidup Bersepadu, Bengkel Kemahiran Hidup %A Shafie Sharifah %A Abdul Kadir Suhaida %A Asimiran Soaib %X Sistem pendidikan peringkat sekolah sering kali mengalami perubahan.Perubahan tersebut seterusnya memberi kesan kepada beban tugas guru.Satu kajian telah dijalankan untuk mengenal pasti beban tugas guru Kemahiran Hidup Bersepadu.Responden terdiri daripada 28 guru KHB di sekitar Kedah telah mengisi soal selidik tentang beban tugas mereka dalam bentuk jumlah masa yang diluangkan untuk menyiapkan tugas yang berkaitan dengan sekolah.Beban tugas guru diukur dalam sembilan aspek.Dapatan kajian menunjukkan bahawa purata beban tugas guru KHB dalam seminggu ialah 40.5 jam.Implikasi kajian ini adalah beban tugas guru KHB perlu dikurangkan untuk memastikan guru KHB dapat memberi fokus kepada inovasi pengajaran.Dicadangkan jawatan pembantu bengkel Kemahiran Hidup perlu diwujudkansebagaimana pembantu makmal sains yang berperanan membantu tugas guru sains. %D 2015