eprintid: 495 rev_number: 7 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/04/95 datestamp: 2015-11-20 00:46:43 lastmod: 2015-11-20 00:46:43 status_changed: 2015-11-20 00:46:43 type: article metadata_visibility: show creators_name: Sharifah, Shafie creators_name: Suhaida, Abdul Kadir creators_name: Soaib, Asimiran corp_creators: Kementerian Pendidikan Malaysia corp_creators: Universiti Putra Malaysia title: BEBAN TUGAS GURU KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU: ISU DAN CADANGAN ispublished: pub subjects: L1 full_text_status: public keywords: beban tugas, Guru Kemahiran Hidup Bersepadu, Bengkel Kemahiran Hidup abstract: Sistem pendidikan peringkat sekolah sering kali mengalami perubahan.Perubahan tersebut seterusnya memberi kesan kepada beban tugas guru.Satu kajian telah dijalankan untuk mengenal pasti beban tugas guru Kemahiran Hidup Bersepadu.Responden terdiri daripada 28 guru KHB di sekitar Kedah telah mengisi soal selidik tentang beban tugas mereka dalam bentuk jumlah masa yang diluangkan untuk menyiapkan tugas yang berkaitan dengan sekolah.Beban tugas guru diukur dalam sembilan aspek.Dapatan kajian menunjukkan bahawa purata beban tugas guru KHB dalam seminggu ialah 40.5 jam.Implikasi kajian ini adalah beban tugas guru KHB perlu dikurangkan untuk memastikan guru KHB dapat memberi fokus kepada inovasi pengajaran.Dicadangkan jawatan pembantu bengkel Kemahiran Hidup perlu diwujudkansebagaimana pembantu makmal sains yang berperanan membantu tugas guru sains. date: 2015 date_type: published publication: PROCEEDINGS 3rd REGIONAL CONFERENCE ON EDUCATIONAL LEADERSHIP AND MANAGEMENT publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 380-390 refereed: TRUE official_url: http://www.iab.edu.my citation: Sharifah, Shafie and Suhaida, Abdul Kadir and Soaib, Asimiran (2015) BEBAN TUGAS GURU KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU: ISU DAN CADANGAN. PROCEEDINGS 3rd REGIONAL CONFERENCE ON EDUCATIONAL LEADERSHIP AND MANAGEMENT. pp. 380-390. document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/495/1/380.pdf