%0 Conference Paper %A MOHD HASHIM, MOHAMAD HISYAM %A POLITEKNIK UNGKU OMAR, %B SEMINAR NASIONAL PENGURUSAN DAN KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN KALI KE-10 %C IAB CAWANGAN GENTING HIGHLANDS %D 2001 %F iab_repo:569 %K SEMINAR NASIONAL PENGURUSAN DAN KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN KALI KE-10 INSTRUKSIONAL DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB : KEPERLUAN CIRI-CIRI PENGURUSAN DAN KEPEMIMPINAN 30 OKTOBER – 1 NOVEMBER 2001 %P 1-9 %T INSTRUKSIONAL DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB : KEPERLUAN CIRI-CIRI PENGURUSAN DAN KEPEMIMPINAN %U http://eprints.iab.edu.my/v2/569/ %X Reka Bentuk Instruktional dalam pengajaran dan pembelajaran berasakan web memerlukan pengurusan dan kepimpinan dalam menghasilkan perisian P&P yang berasakan web yang boleh digunakan di setiap institusi pengajian atau sekolah. Sekolah rendah dan sekolah menengah sudah semestinya mempunyai beberapa perbezaaan yang nyata. Perkembangan Teknologi maklumat dan komunikasi ICT memperlihatkan beberapa sekolah mempunyai makmal komputer dan pelajarnya telah berjaya mendekati sistem yang pantas berubah itu. Pengajaran dan pembelajaran berasaskan web telah digunakan oleh ribuan kolej dan university di luar negara. Antara perisian-perisian yang digunakan adalah WebCT, Web Mentor, Top Class, Blakboard dan banyak lagi. Pengurusan dan kepimpinan dalam pendidikan pula tidak hanya wujud di Sekolah, Maktab, Politeknik, Kolej, Universiti atau Jabatan dan Perbadanan pendidikan tapi ia wujud dalam kumpulan-kumpulan kecil seperti perisian-perisian pengajaran dan pembelajaran berasaskan web. Terdapat alatan (tools) atau ciri-ciri (features) yang memerlukan kaedah pengurusan yang baik agar dapat memenuhi objektif pembelajaran. Pengurusan yang baik dalam menerajui persekitaran P&P berasaskan web juga dapat membantu dalam menterjemahkan pelajar dan pengajar yang cemerlang.