%0 Report %9 Project Report %@ 9839479334 %A ROSNANI, KAMAN %A Hairuddin, Mohd. Ali %A SAZALI, YUSOF %A RAZALI, YUSOFF %A MOHAMAD IDRIS, MAHMUD %A WEE ENG, LEE %A Gurcharan Singh, Bishen Singh %A MOHD ROSIDI, ISMAIL %A Syed Putra, Syed Ali %A Rusmini, Ku Ahmad %A Rosnarizah, Abdul Halim %A CHEW HOCK, LIONG %A SHAM, IBRAHIM %A Nor Ishsan, Ab Razak %A INSTITUT AMINUNDDIN BAKI, %C MALAYSIA %D 2005 %F iab_repo:617 %I INSTITUT AMINUDDIN BAKI %K AMALAN-AMALAN TERBAIK PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN SEKOLAH MENENGAH MALAYSIA %T AMALAN-AMALAN TERBAIK PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN SEKOLAH MENENGAH MALAYSIA %U http://eprints.iab.edu.my/v2/617/ %X "Saya tidak pernah terjumpa sebuah sekolah yang baik dipimpim oleh seorang yang tidak baik". Itulah persepsi orang luar, Fred Hechinger, ketua pengarang akhabt New York Times terhadap pentingnya sebuah sekolah itu diketuai oleh seorang pemimpin yang baik. Kepentingan mengurus dan pemimpin sekolah telah diperjelaskan lagi oleh Peter Mortimore dalan bukunya yang bertajuk, Key Characteristic of Efecctive Schiils. Berasasakn ciri-ciri sekolah berkesan inilah catatan pemerhatian yang dilakukan oleh pasukan pemerhati Institut Aminuddin Baki. Pemerhatian dilakukan oleh 31 orang pensyarah Institut Aminuddin Baki. Mereka telah melawat sekolah terbabit bertujuan untuk meninjau ciri-ciri khusus selain ciri umum bagaimana sekolah tersebut dikategorikan sebagai antara sekiolah cemerlang atau berkesan di Malaysia.