%T AMALAN-AMALAN TERBAIK PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN SEKOLAH MENENGAH MALAYSIA %L iab_repo617 %R 9839479334 %C MALAYSIA %D 2005 %A KAMAN ROSNANI %A Mohd. Ali Hairuddin %A YUSOF SAZALI %A YUSOFF RAZALI %A MAHMUD MOHAMAD IDRIS %A LEE WEE ENG %A Bishen Singh Gurcharan Singh %A ISMAIL MOHD ROSIDI %A Syed Ali Syed Putra %A Ku Ahmad Rusmini %A Abdul Halim Rosnarizah %A LIONG CHEW HOCK %A IBRAHIM SHAM %A Ab Razak Nor Ishsan %X "Saya tidak pernah terjumpa sebuah sekolah yang baik dipimpim oleh seorang yang tidak baik". Itulah persepsi orang luar, Fred Hechinger, ketua pengarang akhabt New York Times terhadap pentingnya sebuah sekolah itu diketuai oleh seorang pemimpin yang baik. Kepentingan mengurus dan pemimpin sekolah telah diperjelaskan lagi oleh Peter Mortimore dalan bukunya yang bertajuk, Key Characteristic of Efecctive Schiils. Berasasakn ciri-ciri sekolah berkesan inilah catatan pemerhatian yang dilakukan oleh pasukan pemerhati Institut Aminuddin Baki. Pemerhatian dilakukan oleh 31 orang pensyarah Institut Aminuddin Baki. Mereka telah melawat sekolah terbabit bertujuan untuk meninjau ciri-ciri khusus selain ciri umum bagaimana sekolah tersebut dikategorikan sebagai antara sekiolah cemerlang atau berkesan di Malaysia. %I IAB %K AMALAN-AMALAN TERBAIK PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN SEKOLAH MENENGAH MALAYSIA