%0 Journal Article %@ 1511-4147 %A Mohamad Nizam, Nazarudin %A Chua,, Sui Sen %A Hamzah, Md Omar %A INSTITUT AMINUDDIN BAKI, %D 2008 %F iab_repo:69 %I Institut Aminuddin Baki %J Jurnal Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan %K teknologi maklumat, komputer, SEKOLAH MENENGAH DI KOTA KINABALU %N 02 %P 89-104 %T TAHAP KESEDIAAN GURU MENGGUNAKAN TEKNOLOGI MAKLUMAT BERASASKAN KOMPUTER DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SEJARAH SEKOLAH MENENGAH DI KOTA KINABALU, SABAH. %U http://eprints.iab.edu.my/v2/69/ %V 18 %X Tujuan kajian ini adalah untuk membincangkan tahap kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah. Perbincangan memfokuskan kepada empat aspek iaitu tahap kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer; perbezaan tahap kesediaan guru mengikut umur, pengalaman mengajar, pengalaman mengikuti kursus komputer dan pemilikan komputer peribadi di rumah; pengaruh tahap pengetahuan, sikap dan kemahiran terhadap kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dan hubungan tahap-tahap tersebut dengan tahap kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah. Dapatan kajian menunjukkan tahap kesediaan guru adalah sederhana; tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap kesediaan guru mengikut faktor demografi, sebaliknya terdapat hubungan yang signifikan antara tahap pengetahuan, sikap dan kemahiran dengan kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer. Tahap pengetahuan menyumbang pengaruh paling tinggi terhadap kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah.