eprintid: 749 rev_number: 11 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/07/49 datestamp: 2018-04-02 04:46:02 lastmod: 2018-04-02 04:46:02 status_changed: 2018-04-02 04:46:02 type: research_report metadata_visibility: show creators_name: Pandak Osman, Hj. Nasarudin title: KEBERKESANAN PENGURUSAN PENDIDIKAN PRASEKOLAH ispublished: unpub subjects: L1 divisions: IABU full_text_status: public abstract: Kajian ini merupakan kajian tinjauan mengenai persepsi pengurus sekolah dan guru-guru berkaitan keberkesanan pengurusan pendidikan prasekolah seperti kualiti pengurusan prasekolah, hubungan pemuafakatan guru-ibubapa membantu murid dan kualiti kebajikan dan keselamatan murid di sekolah anjuran Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian telah melibatkan responden terdiri 125 pengurus dan guru-guru sekolah rendah di 26 buah sekolah pelbagai jenis di Negeri Kedah, Perlis, Pulau Pinang dan Perak Utara. Dalam kajian ini data telah dikumpul menggunakan borang soalselidik dan dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan tahap sederhana yang signifikan antara latihan responden dengan kualiti pengurusan prasekolah. Juga terdapat hubungan tahap lemah yang signifikan antara kualiti pengurusan prasekolah dengan kualiti kebajikan dan keselamatan murid. Manakala hubungan kualiti pengurusan prasekolah dengan pemuafakatan guru-ibu bapa pula tidak hubungan signifikan. Kesimpulannya pengurusan pendidikan prasekolah perlu ditingkatkan lagi terutamanya berkaitan kebajikan dan keselamatan murid prasekolah. date: 2013 date_type: completed institution: INSTITUT AMINUDDIN BAKI citation: Pandak Osman, Hj. Nasarudin (2013) KEBERKESANAN PENGURUSAN PENDIDIKAN PRASEKOLAH. UNSPECIFIED. (Unpublished) document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/749/1/Kajian%20Prasekolah%20%28Haji%20Nasarudin%29.pdf