eprintid: 771 rev_number: 8 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/07/71 datestamp: 2018-07-18 01:14:36 lastmod: 2018-07-18 01:14:36 status_changed: 2018-07-18 01:14:36 type: research_report metadata_visibility: show creators_name: Rosnani, Kaman creators_name: Ahmad Hanizar, Abdul Halim title: PENGARUH KEPIMPINAN TRANSFORMASIONAL TERHADAP STRES DAN KEPUASAN KERJA GURU SEKOLAH MENENGAH ZON UTARA ispublished: pub subjects: L1 full_text_status: public abstract: Kajian ini bertujuan mengenal pasti stail pengaruh kepimpinan transformasional terhadap stres dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di negeri Perlis, Kedah dan Pulau Pinang. Instrumen kajian yang digunakan ialah instrumen The Principal Leadership Questionnaire (PLQ) oleh Jantzi dan Leithwood (1996) untuk mengukur kepimpinan transformasional pengetua. Instrumen Teacher Stress Inventory (TSI) oleh Schutz dan Long (1988) digunakan bagi mengukur stres guru, manakala instrumen Teaching Satisfaction Scale (TSS) oleh Chung dan Wing (2006) digunakan bagi mengukur kepuasan kerja guru. Tiga set instrumen yang digunakan telah melalui proses penterjemahan (back translation), analisis penerokaan faktor (exploratory factor analysis-EFA), dan pengujian kesahan serta kebolehpercayaan oleh pengkaji sebelum ini. Item yang dipilih adalah yang mempunyai nilai pemberat faktor (factor loading- FL) melebihi 0.5 (FL >0.5 ) dan indeks kebolehpercayaan (Cronbach Alpha) melebihi 0.7 (α > 0.7). Unit analisis kajian adalah guru mata pelajaran. Data dianalisis secara kuantitatif, melibatkan 341 orang guru mata pelajaran yang dipilih menggunakan kaedah pensampelan rawak mudah di 60 buah sekolah menengah cemerlang. Data kajian dianalisis menggunakan analisis model persamaan berstruktur (Struktural Equation Modeling-SEM) untuk mengukur pengaruh antara pemboleh ubah. Keputusan kajian ini dapat membantu Institut Aminuddin Baki (IAB) dalam aspek penambahbaikan program latihan, membantu pemimpin sekolah dalam aspek penambahbaikan pengurusan sekolah serta pengurusan sumber guru yang akan memberi kesan langsung terhadap pencapaian prestasi murid dan kecemerlangan sekolah. Kata kunci: Kepimpinan transformasional, Stres, Kepuasan kerja date: 2013 date_type: published pages: 21 institution: Institut Aminuddin Baki, KPM citation: Rosnani, Kaman and Ahmad Hanizar, Abdul Halim (2013) PENGARUH KEPIMPINAN TRANSFORMASIONAL TERHADAP STRES DAN KEPUASAN KERJA GURU SEKOLAH MENENGAH ZON UTARA. UNSPECIFIED. document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/771/1/Kajian%20Pengaruh%20Kepimpinan%20Transformasi%20terhadap%20Stress%20dan%20kepuasan%20Kerja_Rosnani%20Kaman_IABU.pdf