relation: http://eprints.iab.edu.my/v2/778/ title: AMALAN TERBAIK PENGURUSAN DALAM KALANGAN PENTADBIR SEKOLAH RENDAH KURANG MURID, DI DAERAH TUARAN SABAH creator: Gulson Begum, Hj Khalid subject: L Education (General) description: Kajian ini bertujuan untuk meneroka amalan pengurusan terbaik di sekolah rendah kurang murid yang telah menyumbang kepada peningkatan prestasi akademik di lokasi kajian. Berdasarkan kajian ini, satu garis panduan pengurusan di SKM telah dihasilkan dan boleh dijadikan panduan pengurusan pemimpin sekolah SKM. Kajian ini mempunyai reka bentuk kajian kes dengan melibatkan kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dekomen untuk mendapatkan data bagi memenuhi keperluan objektif kajian. Tiga buah sekolah rendah SKM di daerah Tuaran Sabah telah dikenalpasti sebagai sekolah yang berjaya meningkatkan prestasi akademik dan berada dalam band satu. Dapatan kajian menunjukkan pemimpin di sekolah telah berjaya meningkatkan prestasi akademik melalui pendekatan 'human ecological' yang memastikan fungsi pengurusan seperti merancang, mengelola, memimpin dan mengawal pengurusan organisasi dilaksanakan melalui amalan komunikasi, kerja sepasukan, berpengetahuan global, mengurus kendiri dan tindakan strategi berasaskan kemanusiaan. date: 2015 type: Research Report type: NonPeerReviewed format: application/pdf language: en identifier: http://eprints.iab.edu.my/v2/778/1/laporan%20penuh%20kajian%26bk16.pdf identifier: Gulson Begum, Hj Khalid (2015) AMALAN TERBAIK PENGURUSAN DALAM KALANGAN PENTADBIR SEKOLAH RENDAH KURANG MURID, DI DAERAH TUARAN SABAH. UNSPECIFIED.