@article{iab_repo83, number = {01}, month = {July}, journal = {Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan}, publisher = {Institut Aminuddin Baki }, year = {2009}, pages = {1--22}, volume = {19}, author = {Mohd Tahir Lokman and Zakaria Rojiehah and A. Rahman Hamidon }, title = {PENILAIAN GURU TERHADAP TRET PENGETUA YANG DIINGINI }, keywords = {penilaian guru; tret; tret pengetua; kepimpinan}, url = {http://eprints.iab.edu.my/v2/83/}, abstract = {Penyelidikan ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti tret pengetua yang diingini oleh guru-guru. Secara khususnya, penyelidikan ini direkabentuk bagi menjawab empat objektif, kajian utama iaitu mengenal pasti tret pengetua yang diingini oleh guru; mengenal pasti keprihatinan pengetua terhadap soal kebajikan guru; mengenal pasti sama ada pengetua boleh dianggap sebagai pemotivasi dan role model kepada guru serta mengenal pasti sama ada pengetua boleh dianggap sebagai pembimbing kepada guru di sekolah. Responden penyelidikan ini terdiri daripada 149 orang guru dari lima jenis sekolah iaitu Sekolah Menengah Teknik, Sekolah Berasrama Penuh, Sekolah Menengah Bandar, Sekolah Menengah Luar Bandar dan Sekolah Menengah Agama Negeri. Hasil kajian mendapati bahawa pengetua dinilai sebagai pembimbing kepada guru, namun pengetua juga dinilai sebagai masih kurang prihatin terhadap kebajikan guru-guru.} }