eprintid: 83 rev_number: 7 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/00/83 datestamp: 2013-03-11 01:09:02 lastmod: 2013-03-11 01:09:02 status_changed: 2013-03-11 01:09:02 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: Lokman , Mohd Tahir creators_name: Rojiehah , Zakaria creators_name: Hamidon , A. Rahman corp_creators: Institut Aminuddin Baki title: PENILAIAN GURU TERHADAP TRET PENGETUA YANG DIINGINI ispublished: pub subjects: LB1603 full_text_status: public keywords: penilaian guru; tret; tret pengetua; kepimpinan abstract: Penyelidikan ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti tret pengetua yang diingini oleh guru-guru. Secara khususnya, penyelidikan ini direkabentuk bagi menjawab empat objektif, kajian utama iaitu mengenal pasti tret pengetua yang diingini oleh guru; mengenal pasti keprihatinan pengetua terhadap soal kebajikan guru; mengenal pasti sama ada pengetua boleh dianggap sebagai pemotivasi dan role model kepada guru serta mengenal pasti sama ada pengetua boleh dianggap sebagai pembimbing kepada guru di sekolah. Responden penyelidikan ini terdiri daripada 149 orang guru dari lima jenis sekolah iaitu Sekolah Menengah Teknik, Sekolah Berasrama Penuh, Sekolah Menengah Bandar, Sekolah Menengah Luar Bandar dan Sekolah Menengah Agama Negeri. Hasil kajian mendapati bahawa pengetua dinilai sebagai pembimbing kepada guru, namun pengetua juga dinilai sebagai masih kurang prihatin terhadap kebajikan guru-guru. date: 2009-07-01 date_type: published publication: Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan volume: 19 number: 01 publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 1-22 refereed: TRUE issn: 1511-4147 citation: Lokman , Mohd Tahir and Rojiehah , Zakaria and Hamidon , A. Rahman (2009) PENILAIAN GURU TERHADAP TRET PENGETUA YANG DIINGINI. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 19 (01). pp. 1-22. ISSN 1511-4147 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/83/1/PENILAIAN_GURU_TERHADAP_TRET_PENGETUA_YANG_DIINGINI.pdf