%D 1999 %T PENGURUSAN KONFLIK DI SEKOLAH: PANDANGAN GURU-GURU SEKOLAH MENENGAH DI DAERAH KUANTAN DAN KEMAMAN %X Kajian ini bertujuan untuk melihat sama ada terdapat pertalian yang signifikan antara keberkesanan pengurusan pengetua dan kecenderungan konflik di sekolah. Kajian ini juga ingin melihat bagaimana tanggapan guru-guru sekolah terhadap pengurusan pengetua di sekolah dan bagaimana pengetua terlibat mengendalikan konflik yang berlaku. Seramai lima orang pengetua dan 107 guru daripada lima buah sekolah menengah di Kuantan dan Kemaman telah dipiiih sebagai responden. Daripada dapatan analisis data menunjukkan bahawa terdapat kecenderungan yang ketara bahawa konflik yang berlaku di sekolah tercetus akibat rasa kurang puas hati guru-guru terhadap pengurusan pengetua. Hubungan dan perkaitan antara keberkesanan pengurusan pengetua dengan konflik yang berlaku agak ketara. Daripada dapatan analisis data menunjukkan bahawa pengurusan pengetua merupakan faktor utama yang akan menentukan sama ada wujud atau tidak kecenderungan konflik di sekolah. %L iab_repo838 %A Ali Mohd Yusof %I Universiti Malaya %K PENGURUSAN KONFLIK DI SEKOLAH: PANDANGAN GURU-GURU SEKOLAH MENENGAH DI DAERAH KUANTAN DAN KEMAMAN